5 tips om te stoppen met uitstellen
Zowat iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan: uitstellen. Dringend beginnen aan die administratieve taak, maar nog snel even het internet afschuimen of pas tegen de deadline beginnen aan die vervelende opdracht? Dankzij deze 5 tips leer je het af.
1. Doe aan juiste tijdsinschatting en gebruik die tijd juist
Een foute inschatting van tijd zorgt ervoor dat we bepaalde taken vermijden. Het is logisch dat wanneer we ervan uitgaan dat het hele huis stofzuigen twee uur duurt, we er niet meteen aan beginnen. Wanneer blijkt dat het uiteindelijk slechts 45 minuten in beslag neemt, kan het ‘stofzuigtaakje’ nog gauw voor de inkopen van zaterdagvoormiddag gebeuren.
Dit is ook zo in werkcontext. Een proces in kaart brengen vraagt input van verschillende mensen. Als ze hun taken individueel moeten voorbereiden, gaat alles trager of men weet niet hoe eraan te beginnen. Het proces in groep overleggen heeft daarentegen vaak na een paar uren al meer resultaat.
2. Maak het klein
Zoek naar oplossingen die je zelf kan aanpakken. Het is heel gemakkelijk om van een probleem iets onmogelijks te maken. Dat kan iedereen. Dit is ook zo met taken. Uit ervaring leren we dat vlugger aan een taak beginnen wanneer we onszelf die taak ook al kunnen zien afronden. Vandaag nog!
3. Twee minuten-regel
Deze regel kan ons helpen om aan kleine taken tussenin te werken. Voer een taak uit als je die in maximum twee minuten kan. Denk nu aan al je taken die je niet meer mag uitstellen. Bv.: de vuilbak buiten zetten, de vuile pan meteen na gebruik afwassen, een nieuwe wc-rol hangen, een mail beantwoorden...
Deze regel kan je jezelf gemakkelijk aanleren. Probeer kleine taakjes te verzinnen. Zo kan je als je je kamer binnenkomt, snel iets opruimen. Hierbij gaat het niet om het resultaat die we willen bereiken, maar over het aanleren van de gewoonte.
4. Maak het concreet en maak je klaar
Starten is al moeilijk genoeg. Door de eerste actie heel precies te definiëren, maken we het voor onszelf gemakkelijker. Een actie bevat telkens een wie, waar en wanneer. Zie wel dat je alle materiaal wat je nodig hebt in huis is, voor je effectief kan starten.
5. Praat erover
Je bent nooit alleen, onthoud dat. Wanneer we voor iets willen gaan, kunnen we ons omringen met mensen om erover te praten. Ook al willen we het doel bereiken ‘op ons eigen’ manier, toch is eenzaamheid niet in alle gevallen een sleutel tot succes.
Lees ook eens de 5 dingen die succesvolle mensen doen na hun werk en 9 tips om een beter mens te worden.
Wil je meer handige tips als deze te weten komen? Bekijk dan zeker het boek #levenkanjeleren en geniet maximaal van het leven.
Lees ook:
5 tips om de juiste partner te vinden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier