10 dingen die je nog niet wist over Tinder

In Lissabon vond deze week de Websummit plaats, een hoogmis voor techneuten, startups en iedereen geïnteresseerd in de nieuwste digitale trends. Maar liefst 40.0000 mensen waren aanwezig. Zo ook de CEO van Tinder, Sean Radd, die dag twee afsloot met een ontwapenend interview. Social media expert Katrien Van den broeck was er ook bij en maakt voor ons een samenvatting: de confessions of the CEO of Tinder.

 

  1. Tinder is een “billion dollar company” met 20 miljoen geregistreerde gebruikers. Van die gebruikers krijgt de dating app bijzonder veel data binnen en in onze samenleving is data veel geld waard.
  2. Tinder doet aan politiek. Zowel bij het Brexit referendum als bij de Amerikaanse verkiezingen rolde Tinder een “Swipe the vote” campagne uit om kiezers te informeren en te mobiliseren om te gaan stemmen.
  3. De 20 miljoen gebruikers vormen een hapklaar publiek voor grootschalige peilingen. Tinder gebruikers vinden het, aldus de CEO, niet vervelend om tijdens het swipen een aantal simpele vragen te beantwoorden. Vooral in Australië wordt hiermee geëxperimenteerd. Deze surveys zijn uiteraard geld waard.
  4. Tinder wil de strijd aangaan met verbaal geweld of ongepast online gedrag en heeft van community management een prioriteit gemaakt. Volgens de CEO is de taal op sociale mediate agressief en onbeleefd geworden. Op de app zijn daarom “report” buttons zodat gebruikers die aan zogenaamde “lockerroom talk” doen, kunnen worden aangeven. Er wordt nog niet gecensureerd, Tinder rekent op haar gebruikers om fatsoen te doen terug keren.
  5. Is Tinder verantwoordelijk voor losbandigheid en een explosie aan one nights stands? CEO Sean Radd vindt van niet. Volgens onderzoek zijn de Millenials zelfs de minst seksueel active generatie in tijden. Sean wil de Millenials dus eigenlijk gewoon een handje helpen.
  6. De ware missie van Tinder is om mensen met elkaar in contact te brengen in het echte leven, na een eerste kennismaking online. Daarom voegde de dating app onlangs Tinder Social toe. Ze merkten immers dat een gemiddelde gebruiker niet verder komt dat een match en enkele willekeurige gesprekken. Om de gebruikers een duwtje in de rug te geven, werd de optie toegevoegd waarbij je als groep matcht en dus samen met een vriend of vriendin op stap kunt gaan. Dit verlaagt de drempel, aldus Sean Radd. Ik kan me de volgende stap al inbeelden: een tweede koffie gratis bij je favoriete koffiebar om de hoek bij een superlike match.
  7. Er is net zoals bij Facebook een algoritme in de app die mee zoekt naar de beste match voor je, op basis van alle informatie die je opgeeft, gaande van leeftijd, gemeenschappelijke vrienden, tot de pagina’s die je beide volgt op Facebook.
  8. Dat betekent ook dat hoe meer informatie je verstrekt, des te kwalitatiever je matches worden. De CEO raadde dan ook iedereen aan zoveel mogelijk informatie in te vullen, gaande van een degelijk biografie, het opgeven van je lijflied en je instagram aan je profiel te linken. Meer data ook voor hun weer natuurlijk!
  9. Tinder is koppig. Als de dating app vindt dat een persoon echt een match voor je is maar je had hem of haar al afgewezen, kan het profiel toch nog terug verschijnen.
  10. De CEO van Tinder gebruikt de applicatie wel degelijk ook zelf. Het hoofd van zijn Sociology Department van Tinder heeft hij bijvoorbeeld via de app ontmoet. Momenteel “swipe’t” hij enkel nog om in contact te komen met de gebruikers om van hen te horen wat er beter kan en hoe hij de applicatie kan uitbreiden.

 

Lees ook:

Datingsites voor vreemdgangers: wij gingen undercover 

5 tips om geslaagd online te daten

 

Partner Content

Gesponsorde content