3 tips om stress op het werk te vermijden
Maar liefst 1 op 3 werknemers heeft stress, dat blijkt uit een studie van HIVA, het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving. Hoog tijd dus om die stress aan te pakken, dankzij deze tips geraak jij er van af.
1. Doe een job die je graag doet
Wanneer je je job niet met passie uitvoert of je collega’s je echt niet liggen, is het misschien nuttiger uit te kijken naar iets anders. Te saai werk of te veel deadlines zorgen dat je stress krijgt. Je kunt pas echt gelukkig zijn op je werk, als je het echt graag doet.
Ontdek hier de signalen waaraan je merkt of jij wél de job van je dromen hebt
2. Deel je werk slim in
Belangrijk om stress te vermijden is een goede planning. Maak lijstjes met alle taken die je moet uitvoeren, duid daarbij aan welke hoogdringend zijn en welke wel even kunnen wachten. Door structuur te brengen in je werk, vind je veel gemakkelijker rust in je hoofd.
Lees hier welke ouderwetse truc je écht beter helpt plannen
3. Praat erover met je baas
Heb je echt het gevoel dat je de hoeveelheid werk niet aankunt? Praat er dan over met je baas. Misschien kan wat werk herverdeeld worden of kan er zelfs een nieuwe collega worden aangenomen. Bovendien is het belangrijk dat je baas op de hoogte is van jouw probleem, zolang hij niets doorheeft, kan hij niets ondernemen.
Meer tips om stress te beperken:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier