Oktober Borstkankermaand: met deze 11 x cadeautjes maak je het verschil

In België krijgen jaarlijks iets meer dan 10.000 vrouwen – en enkele mannen – te horen dat ze borstkanker hebben. Ondanks zeer behoorlijke overlevingskansen slaat zo’n diagnose in als een bom. Heel het jaar door, maar vooral tijdens Oktober Borstkankermaand, proberen organisaties als Pink Ribbon en Think Pink geld binnen te halen om onderzoek rond borstkanker en de broodnodige (na-)zorg te financieren. Zo kan ook jij je steentje bijdragen:

Reminder: check jezelf élke maand

Volgens het farmaceutische bedrijf MSD Belgium zou elke maand borstkankermaand moeten zijn. Ze kwamen tot de vaststelling dat zo’n 70% van de Belgische vrouwen de eigen borsten niet op regelmatige basis controleert. Nochtans is zelfdetectie van anomalieën in de borst essentieel voor een vroege diagnose van borstkanker en dus grotere herstellings- en overlevingskansen. Daarom lanceren ze met ‘Day 3’, een eenvoudig ezelsbruggetje dat vrouwen er elke derde dag van de maand aan herinnert een zelfcontrole te doen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Day 3’ wil vrouwen met een eenvoudig ezelsbruggetje activeren om elke derde dag van de maand, gedurende drie minuten, met drie vingers, drie controles uit te voeren om afwijkingen die op borstkanker kunnen wijzen vroeg te detecteren

11 x geschenkjes met impact

Het ‘Pink Ribbon’ of ‘Think Pink’-lintje

Het 'Pink Ribbon' of 'Think Pink'-lintje

Het ‘Pink Ribbon’ of ‘Think Pink’-lintje

Het mooiste geschenk is laten zien dat jij er bent. Dat kan met een lintje van Pink Ribbon of Think Pink, dat je op jouw favoriete jas speldt. Voor hun 15-jarig jubileum vroeg Pink Ribbon aan (ex-)borstkanker-patiënten om zelf het roze lintje te ontwerpen. Het werd een eerlijk lintje, dat alle soorten borsten uitbeeldt. Groter of kleiner, puntiger of ronder, met littekens of zonder, elke borst is normaal en heeft een eigen verhaal.

Een Pink Ribbon-lintje kost € 4, waarvan € 2,80 rechtstreeks naar het goede doel gaat. Bestel of zoek je dichtstbijzijnde verkooppunt via pink-ribbon.be (tot 31 december). Het Think Pink-lintje (en andere accessoires) koop je heel het jaar door aan € 2 via think-pink.be.

Oorbelletje met roze robijn

Oorbelletje met roze robijn

Oorbelletje met roze robijn

Aroz, het Belgische juwelenmerk van twee zussen, zet voor de vierde keer op rij haar schouders onder Think Pink. Om het onderzoek naar borstkanker te steunen, ontwikkelden ze een kleine, 9k gouden creool met fuchsia robijnen hangertje.

Koop deze oorbel (beperkte oplage) van 12 oktober tot 13 november aan € 59, via arzojewelry.com. 20 % van de winst gaat rechtstreeks naar Think Pink.

Roze stylingtools voor het haar

Roze stylingtools voor het haar

Roze stylingtools voor het haar

Naar jaarlijkse gewoonte hult ghd haar toptools in een roze jasje. Bij aankoop van één van de stylers krijg je meteen ook een zachte, roze etui met rits. Zo krijg je, telkens wanneer jij je haar in vorm brengt, een reminder voor zelfonderzoek.

Kies uit de ghd helios professional föhn (€ 209), platinum+ styler (€ 299), gold styler (€ 229) of de limited edition glide hot brush (€ 179) – o.a. bij jochenvanhoudt.be. € 10 van elke verkochte styler en € 5 van elke helios of glide gaat naar Pink Ribbon.

‘Spread the word’ sweaters

'Spread the word' sweaters

‘Spread the word’ sweaters

Het budgetvriendelijke modemerk Kiabi organiseert tijdens deze internationale borstkankermaand tal van steunacties om patiëntes een hart onder de riem te steken én vrouwen bewust te maken van hun ruime assortiment postoperatieve bh’s. Nieuw is de ‘body positivity’ collectie, die T-shirts, sweaters, ondergoed en accessoires bevat met opschriften als ‘Strong’, ‘I Pink I Can’, ‘PINK PWR’ en ‘Love your Body’.

Shop jouw favoriete stuk via kiabi.be, een deel van de winst gaat naar Think Pink.

Roze ‘Bessie’ beha

Roze 'Bessie' beha

Roze ‘Bessie’ beha

Ook Hunkemöller heeft aandacht voor zelfliefde en borstkanker en staat heel de maand oktober in het teken van ‘roze’. Het lingerielabel koost hun ‘Bessie’ beha uit als boegbeeld; koop je ‘m dan steun je rechtstreeks de strijd.

De Bessie BH kost € 32,99 en is zowel online als in de winkel verkrijgbaar. Een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan Pink Ribbon.

‘Victoria Together’ armband

'Victoria Together' armband

‘Victoria Together’ armband

Het Belgische juwelenmerk Victoria Benelux ontwierp een roze, geweven armband waarvan de opbrengst integraal naar borstkankeronderzoek gaat.

Bestel de armband voor € 10 via jouw Victoria Consulente. Alle opbrengst van de ‘Victoria Together bracelet’ gaat naar Think Pink.

‘Boobs’ tasjes

'Boobs' tasjes

‘Boobs’ tasjes

Het ‘ledermerk’ Marie Martens steunt al jaren de strijd tegen borstkanker. Heel het jaar door schenken ze 10% van de verkoop van haar ‘Boobs-collectie’ aan verenigingen die strijden tegen borstkanker (Ruban Rose in Frankrijk en Think Pink in België). Dit jaar creëerden ze samen met het Belgische juwelenmerk Diamanti Per Tutti een juwelen pouch en ‘boobilicious’ halsketting. Prachtig!

Beiden € 95 via marie-martens.com of diamantipertutti.com.

Luipaardsjaaltje en sweatshirt

Luipaardsjaaltje en sweatshirt

Luipaardsjaaltje en sweatshirt

Marion en Gauthier van Orta Store ontwierpen een luipaardsjaal en sweatshirt met ‘La Vie en Rose’ quote. Vanwege #ToutnestpasRose bij triple-negatieve borstkanker zet Orta zich in voor het Gustave Roussy Instituut, het belangrijkste kankercentrum van Europa. 10% van de verkoop van deze items zal hieraan worden gedoneerd.

€ 95 voor de pull en € 25 voor het sjaaltje, via orta-store.com

Huidherstellende box van SELF

Huidherstellende box van SELF

Huidherstellende box van SELF

‘Empower the women around you’ en ‘I can and will watch me’ zijn de twee quotes die de Empower Boxen van SELF sieren. De prachtige doos is gevuld met een 100% natuurlijke en vegan Body Butter en Body Scrub. Beide producten herstellen en versterken de huidbarrière en gaan huidproblemen tegen waar velen tijdens chemo– of bestralingstherapie mee te maken krijgen.

Een box kost € 78 en koop je via naturalself.eu. De opbrengst van de boxen wordt gedoneerd aan het Yamina Krossa Fund.

Chocolade voor het goede doel

Chocolade voor het goede doel

Chocolade voor het goede doel

Ook de Belgische chocolademaker Dolfin steunt met hun chocoladerepen borstkankeronderzoek. Kies uit melkchocolade & macadamianoten, donkere chocolade 70% & Guérande zout, donkere chocolade & roze peper en witte chocolade & frambozen.

Tijdens de maand oktober wordt € 1 geschonken aan Think Pink voor elke aankoop van een Dolfin chocoladereep (70g). Shop ‘m in jouw dichtstbijzijnde winkel.

Beauties tegen borstkanker

Beauties tegen borstkanker

Beauties tegen borstkanker

Estée Lauder Companies hult al jarenlang hun bestsellers in het roze tijdens Oktober Borstkankermaand. Kies uit de Hand Relief Moisturizing Creme met Shampure Aroma van Aveda, de Moisture Surge 100H van Clinique of de Advanced Night Repair Synchronized Complex van Estée Lauder en steun zo de acties van Pink Ribbon.

Bestel je product via Aveda (€ 25 voor 100 ml); $ 10 van de aankoopprijs wordt gebruikt voor steun aan diervriendelijk onderzoek door The Breast Cancer Research Foundation, Clinique (€ 38,50 voor 50 ml); met elke aankoop wordt er € 11,50 aan de BCRF gedoneerd  of Estée Lauder (€ 126 voor 50 ml); 20% van de aankoopprijs gaat naar Pink Ribbon (nog beschikbaar tot 23 juni 2023 of tot zo lang de voorraad strekt).

Lees deze getuigenissen

Openingsbeeld: Hunkemöller x Pink Ribbon.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content