Duurzame doeners: In gesprek met Emma Everard van Kazidomi
Om het #consubeteren voor je te vergemakkelijken, stellen we je elke maand voor aan een duurzame, Belgische ondernemer die je een ecologisch alternatief aanbiedt.
Deze maand: Emna Everard van onlineshop Kazidomi.
Emna Everard (29) verloofde zich onlangs met Alain die ze tijdens haar studies leerde kennen en die vandaag samen met haar aan het roer van haar bedrijf staat. Als jonge onderneemster heeft ze er al een indrukwekkend parcours op zitten dat haar in 2019 de titel van Onderneemster van het Jaar opleverde op de Top Management Awards. Haar succes gaat hand in hand met een ethische en menselijke benadering van haar business. We gingen haar opzoeken bij haar thuis, in Wezembeek-Oppem.
Waar staat Kazidomi voor?
Het is een onlineshop voor gezonde en duurzame producten in de voedingssector, maar ook voor wellness,hygiëne en gezondheid. De naam is een verwijzing naar de Latijnse uitdrukking ‘quasi domi’, wat ‘zoals thuis’ betekent.
Kazidomi is een project dat je al geruime tijd koesterde…
“Mijn ouders waren allebei arts en in plaats van me, toen ik klein was, te verbieden om te snoepen zonder uit te leggen waarom, leerden ze me hoe belangrijk goed eten en een gezonde levensstijl zijn. Als kind las ik al de etiketten van de producten die ik consumeerde. Ik weet nog dat ik op 12-jarige leeftijd zei tegen mijn vader, die voedingsdeskundige is, dat ik op een dag een supermarkt zou openen die zich zou specialiseren in gezonde voeding. Toen al droomde ik ervan dat de mensen met een gerust hart zouden kunnen winkelen, zonder zich verplicht te voelen alle etiketten van de producten die zij in hun karretje legden te controleren. Na mijn middelbaar koos ik op mijn achttiende bewust voor een businessschool. Ik volgde ook cursussen in codering en digitale marketing, waardoor ik in mijn laatste jaar bij Solvay de eerste versie van Kazidomi kon lanceren.”
Dat moet een grote uitdaging geweest zijn voor een jonge vrouw, toch?
“23 was ik toen, in 2016. In enkele jaren tijd ben ik geëvolueerd van jonge onderneemster naar bedrijfsleidster met een team van 70 werknemers. Toen ik de Kazidomi e-shop lanceerde, hadden we maar 350 producten. Vandaag zijn dat er zomaar even 4.500: voedingsproducten, maar ook cosmetica en voedingssupplementen. Ons eigen merk Kazidomi biedt ons de mogelijkheid om rechtstreeks bij duurzame producenten in te kopen – zonder dat er tussenpersonen aan te pas komen – en de producten voor relatief lage prijzen te verkopen. Onlangs hebben wij een gezondere chocolade (85% cacao) gelanceerd, waarin suiker vervangen is door natuurlijke stoffen zoals veenbessen en bosbessen. We bieden ook een assortiment zoutvrije conserven aan, cosmetica in vaste vorm en onze eigen blends van essentiële oliën. In de begindagen runde ik als jonge onderneemster een start-up, maar mettertijd heb ik ook andere aspecten van het bedrijf moeten leren beheren, zoals human resources. Vertrouwen geven en taken delegeren is in het begin niet gemakkelijk. Ik heb het al doende geleerd. Als sommige van mijn werknemers me vandaag bedanken omdat ik hen de kans heb gegeven zich te ontplooien in een bedrijf dat hun waarden deelt, besef ik wat voor weg ik afgelegd heb.”
Kazidomi is je kindje. Hoe slaag je erin om je beroeps- en privéleven te combineren?
“In de begindagen was dat erg moeilijk. Ik ging vaak niet in op uitnodigingen van
mijn vrienden, omdat ik laat moest werken. Nu kan ik een beetje meer afstand nemen. Ik heb me gerealiseerd dat sociale contacten me helpen om mijn batterijen op te laden. Mijn vriend en ik proberen onze familie zo vaak mogelijk te zien. Er gaat niets boven een feestelijke avond om te ontspannen. Ik neem ook de tijd om te reizen en ik sport dagelijks: elke ochtend doe ik mijn oefeningen, ik ga ook lopen en soms klimmen tijdens het weekend.”
Je moedigt ook waarden als respect en duurzaamheid aan in je bedrijfsmodel.
“We hebben inderdaad concrete acties ondernomen om het Be Corp-certificaat
te behalen. Dat is een van de meest veeleisende labels op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we onder andere volledig recycleerbare verpakkingen ontwikkeld. Met alle maatregelen die wij nemen, kunnen wij de koolstofemissies die verband houden met onze leveringen compenseren, net zoals de verplaatsingen van onze medewerkers en onze energie-uitgaven. Naast deze maatregelen wil ik zo veel mogelijk consumenten al op jonge leeftijd sensibiliseren voor het belang van anders consumeren en anders eten. Acht maanden na de lancering van de e-shop heb ik een abonnementssysteem ingevoerd waarmee onze vaste klanten aanzienlijke kortingen genieten op al onze producten. Uiteraard is dit een manier om de trouw van onze klanten te versterken, maar het betekent ook dat zij zich geen zorgen meer hoeven te maken over lange lijsten met ingrediënten. Elke klant die op onze site koopt, kan producten suggereren die hij leuk vindt. Wat voor smaak je ook hebt, je zou zo veel mogelijk moeten kunnen shoppen in onze e-shop zonder te veel tijd te verliezen of te veel geld uit te geven. Mijn uiteindelijke doel is natuurlijk een steentje bijdragen in de strijd tegende klimaatverandering. Maar om dat te doen, moet ik de mensen helpen van gedachten te veranderen. Dit betekent dat het project moet blijven groeien en internationaal moet worden uitgebreid.”
Wat is je mooiste herinnering sinds de lancering van Kazidomi?
“Er zijn er zoveel. Als je aan een project als het mijne begint, zijn je vrienden en
familie je eerste klanten, maar als ook mensen die je niet kent via de site beginnen te kopen, geeft dat een enorm bevredigend gevoel. Dan krijgt het project echt concreet vorm. Ik heb ook goede herinneringen aan de ontmoetingen met sommige producenten met wie we voor ons eigen merk werken. Sommigen zijn vrienden geworden. Anderen vertellen ons dat zij zonder deze samenwerking niet zo veel hadden kunnen investeren in hun uitrusting of logistiek. Naast ons eigen succes, stelt dit project andere ondernemers in staat hun eigen succes te verwezenlijken.”
Exclusieve actie:
Ontvang dankzij Feeling € 10 korting op je eerste bestelling van min. € 29
met de code FEELING10. Eénmalig aanbod en enkel voor nieuwe klanten, geldig t.e.m. 30/04/2022.
Meer info via kazidomi.com
Lees meer:
- Ellemieke Vermolen over gezonde voeding: “Het is de basis van gezond en gelukkig zijn”
- 14 tips om je beautyroutine duurzaam te maken
- Jouw duurzame daad telt: zo maak jij écht het verschil
Tekst: Marie Honnay – Beelden: Charlotte Van Noten