Saskia Neirinckx serveert dé foodtrends
Van sakebar tot crompouse: foodie Saskia Neirinckx tipt ons dé foodtrends voor 2024
Van sakepioniers tot de crompouse: foodie en trendconsultant Saskia Neirinckx roert in de potten van what’s hot, not and happening in de gastronomische wereld.
Als er één iemand op de hoogte is van alle hots and nots in de foodtrends voor 2024, dan is het wel Saskia Neirinckx. Saskia is de professional die je als beste vriendin wilt. Een ravissante selfmade woman, een pr-strateeg en trendconsultant die een onmogelijk vast te krijgen tafel kan fiksen bij de meest gegeerde hotspots in binnen- en buitenland. Ze is er vaak al geweest lang voor de officiële opening en kent veel eigenaars persoonlijk. Neirinckx begeleidt chefs, sommeliers, zaakvoerders en CEO’s in de horeca met hun personal branding en om hen meer aansluiting te laten krijgen bij het grote publiek.
Ze is altijd actief op zoek naar de allernieuwste hypes, de verrassendste smaken en de obscuurste adresjes. Ze heeft meer dan wie ook een helder 360 graden zicht op wat er omgaat in de culinaire wereld en daarom vroegen wij haar de belangrijkste vraag van 2024: wat zullen we eten?
Saskia tipt: de 10 foodtrends voor 2024
1. Betaalbaar gastronomisch
Neirinckx: “Ik zie nu nog altijd een enorme nasleep van de lockdowns tijdens de coronaperiode. Veel restaurants hebben sindsdien een personeelstekort dat niet opgevuld raakt en moeten noodgedwongen werken met flexi-jobbers, die duurder zijn dan vaste krachten. Daardoor zie je dat de grotere restaurants minder kunnen innoveren dan ze zouden willen.”
“Anderzijds zie je veel jonge chefs die toch de ballen hebben om in deze crisistijden hun eigen zaak te beginnen. Daarbij blijft de gastronomische insteek behouden, maar dan het is wel toegankelijker en betaalbaarder. Om kosten te besparen bieden restaurants niet langer een uitgebreide kaart aan, maar één menu of een sharing-concept. Sommige mensen hebben daar een gloeiende hekel aan, maar ik ben keihard voorstander. Gastronomie is niet hetzelfde als je honger stillen, maar draait meer om degusteren. Daarom hou ik ervan om een hele kaart te testen in de vorm van kleine gerechten. Een goed voorbeeld hiervan is Cobra in Antwerpen.”
“Wat je ook steeds vaker ziet, zijn restaurants waar je aan de toog kunt eten. De chef zet het eten gewoon voor je neus, dat elimineert ook personeel.”
2. TikTok-restaurants
“Soms zie je ergens een lange rij jonge mensen staan aanschuiven bij een zaak waar je nog nooit iets over hebt gehoord. Dan kun je er bijna zeker van zijn dat het een trending topic is op TikTok. Er is nu een hele generatie die daar informatie vindt. Het gaat vaak over zaken die compleet onder de radar blijven in de reguliere media. Ik denk bijvoorbeeld aan Wowcrab, een zaak waar de ‘crab boil’ (gekookte krabben) gewoon over de tafel worden gekieperd op kranten. Je mag alles met je handen eten.”
“Verder zien we veel Instagramwaardige zaken met een korte levensduur. Zo hadden we in het verleden al éclairs, freakshakes en hotdogs met champagne.”
‘Wat echt moet stoppen, zijn al die bizarre croissants. De laatste hype is een crompouse: een kruising tussen croissant en tompouce. Vreselijk’
“Mensen vinden op TikTok ook inspiratie om thuis te koken. Nu maakt iedereen Dutch baby’s: een reuzegrote Yorkshire pudding die als een soort taco of burrito dienstdoet. Wat wel echt moet stoppen zijn al die bizarre croissants. De laatste hype is een crompouse: een kruising tussen croissant en tompouce. Vreselijk.” (lacht)
3. Gezonde streetfood
“Streetfood is aan het evolueren en heeft nu ook veel gezonde opties, zoals plantbased snacks, maar het gaat ook richting high level met de lobster roll, burgers van topniveau gemaakt door sterrenchefs of croque monsieurs met extra’s, zoals kaviaar. Heel cool momenteel is Paindemie in Amsterdam.”
“Als je kijkt naar verschillende landen zie ik dat Indiaas, Mexicaans, Koreaans en Japans streetfood erg in de lift zitten. In Londen zie je trouwens overal bao buns in alle vormen en smaken. Pokébowls en ramen zijn ook blijvers. Je ziet dat de kwaliteit overal verbetert, want er wordt meer en meer gewerkt met duurzame producten. Je merkt ook dat consumenten meer beginnen te leren over Aziatische gerechten en ingrediënten, waardoor we vanzelf op zoek gaan naar betere kwaliteit.”
4. Brood-porn
“Brood was vroeger louter de drager van charcuterie, maar vandaag speelt brood niet langer een bijrol. Denk maar aan focaccia, brioche, kristalbrood of superlekker zuurdesembrood. Brood is een gerecht geworden dat op zichzelf staat. In de betere restaurants kopen ze geen afbakbrood in de groothandel om het achteloos in een mandje op tafel te zetten. Je krijgt informatie bij je brood: of het dagvers is, van welke bakker het komt of dat het in huis gemaakt is.”
‘Om kosten te besparen bieden restaurants niet langer een uitgebreide kaart aan, maar één menu of een sharing-concept’
Saskia Neirinckx
5. NoLo
“No or low alcohol zit extreem in de lift, omdat er enorm veel vraag naar is. Je ziet veel nieuwe merken die mocktails in de markt zetten, zoals The Mocktail Club. Goede restaurants bereiden hun eigen mocktails met subtiele smaakaccenten of laten kombucha op maat maken, zodat het smaakprofiel past bij het menu dat ze serveren. Vroeger moest je een cola of bruiswater bestellen als je geen alcohol dronk. Nu ben je niet langer het kneusje van de tafel en krijg je overheerlijke, avontuurlijke drankjes voorgeschoteld. Daarin zie ik de komende jaar nog veel potentieel.”
Lees ook: ‘Hotspots: 7 x gezellig ontbijten in Leuven’.
6. Walk-in
“Restaurants maken nu bijna altijd gebruik van een reserveringsplatform en durven al sneller een voorschot te vragen. Het probleem van no-shows weegt enorm op de inkomsten van de horeca. Chefs en hun personeel zijn al uren in de weer om alles voor te bereiden en hebben dure ingrediënten aangekocht. Als jij dan niet komt opdagen, verliezen ze enorm veel inkomsten. Een begrijpelijke evolutie dus, waar we aan zullen moeten wennen.”
“Anderzijds gebeurt ook het omgekeerde: restaurants die meer inzetten op spontane walk-ins: veel mensen vinden het vervelend dat als ze niet gereserveerd hebben, ze nergens terechtkunnen. Dan is het leuk als er toch een paar plekken zijn waar je altijd binnen kunt, desnoods om aan de bar te zitten. Wat ook heel leuk kan zijn.”
7. Sake
“De klassieke wine pairing bij een diner blijft bestaan, maar wordt tegenwoordig ook aangevuld met een sake pairing. In België is Jonas Kellens van Dim Dining op dat vlak de pionier. Hij is sake master met een enorme kennis van zaken. Sowieso is er veel interesse in de Japanse gastronomie, dus het is maar logisch ook dat sake ingeburgerd raakt. Mensen beginnen te beseffen dat het veel meer is dan dat warme drankje dat je soms bij sushi krijgt.” (lacht)
7. Airfryermanie
“Ik denk dat het einde van het friteusetijdperk is aangebroken. De airfryer neemt prominent een plaats in op het aanrecht van de gemiddelde consument. Het is een kleine convectieoven die veel meer kan dan frieten maken. Zelfs hele kippen, scampi’s, gehaktballetjes, afbakbroodjes… het kan er allemaal in. Iedereen die er zich eentje aanschaft, transformeert in een mum van tijd in een airfryerambassadeur.”
‘Iedereen die er zich eentje aanschaft, transformeert in een mum van tijd in een airfryerambassadeur’
8. Vegan revolutie
“De bescheiden champignon is uitgegroeid tot een volwaardige groente. Het past heel goed bij de plantbased keuken. Vleesvervangers als quorn verdwijnen naar de achtergrond, in het voordeel van groenten en noten. Ik heb in Londen bij Acme Fire Cult gezien hoe een cluster van oesterzwammen in zijn geheel werd klaargemaakt als gebraad, en vervolgens in plakjes gesneden. Wat een triomf! Dat hoop ik hier veel vaker te zien in de toekomst. Ook kazen op basis van cashewnoten zijn extreem populair aan het worden.”
9. Extreme zero waste
“Zero waste wordt door sommige restaurateurs als een marketingtool gehanteerd, als een soort van greenwashing. Maar toch geloof ik dat dit de toekomst is. Ik zag het bij Douglas McMaster van Silo, het eerste zero waste-restaurant ter wereld dat daar heel ver in gaat. Overschotten komen via fermentatie weer in het eten terecht, soms pas een jaar later.
Zelfs het glasafval verwerken ze tot bordjes die je in hun winkel kunt kopen. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik proefde er het invasive species dinner, bereid met onder meer eekhoorn en Japanse duizendknoop. Het strafste wat ik in jaren geproefd heb. De laatste jaren ben ik steeds meer geïnteresseerd in duurzaamheid.”
10. De kunst van het hosten
“Op restaurant gaan is veel duurder geworden, daarom denk ik dat we vaker thuis mensen gaan ontvangen. Maar we zijn de kunst van het ontvangen een beetje verleerd, het is een skill die we ons opnieuw eigen moeten maken. Ik volg Laura Jackson en William Hanson op Instagram, zij weten alles over entertainen en etiquette.
Wie is Saskia
Neirinckx? (48)
• Woont in Antwerpen.
• Studeerde ontwerp en design.
• Haar pr-bureau The Wicked legt zich volledig toe op de horeca.
• Bekende klanten: onder meer Zilte, Dim Dining, Mission Masala, Cobra en The Mocktail Club.
• Heeft een eigen foodnieuwsbrief: Platelicker.
Neirinckx’ lekkers
Beste maaltijd: “De hutsepot van mijn grootmoeder, met alle groenten vers uit de moestuin, spek en lamsvlees.”
Beste snack: “Een grote restaurant-sized pot kaviaar die tijdens de lockdown op moest. Met een oeuf brouillé, in de zon in de tuin.”
Beste cocktail: “De penicillin cocktail is mijn ijkpunt in elke cocktailbar.”
Stad voor foodies: “Londen is dé hub voor foodtrends. Hier komen wereldwijde trends samen voor ze in België opduiken. Wat bij ons superhot is, bestaat daar al jaren.”
Guilty pleasure: “Pure chocolade smelten in hete amandelmelk. Maar echt heel veel. Het moet bijna zoals pudding worden. Vaak doe ik er nog miso of gember bij.”
Vaakst gegeten in mijn leven: “Stoofvlees met frieten.”
Dit lust ik totaal niet: “Garnalen, scampi’s, peterselie en orgaanvlees.”