Tiany Kiriloff in shoe heaven met Louis Vuitton
Vrouwen en schoenen, wat is dat toch? Hoeveel stuks Tiany zelf heeft, wil ze niet kwijt, maar wij gokken op veel. Haar droom? De geur van leer snuiven bij een van de meest prestigieuze modehuizen ter wereld. Wij dus naar Venetië, waar alle footwearcollecties van Louis Vuitton nog op ambachtelijke wijze worden vervaardigd. Avanti!
Een eerste kennismaking met een prachtige stad als Venetië vergeet je niet snel, en al zeker niet als je met een missie neerstrijkt. Eentje met een grote M.
Het was haar enthousiasme voor mooie en dure schoenen die Tiany Kiriloff naar Italië lokte: dé bakermat van de wereldwijde schoenenproductie voor de upscale markt. Maar Tiany houdt niet van alle designerschoenen... Ze heeft een zwak voor hoge hakken én voor Vuitton: “Ik was voor Louis Vuitton al op bezoek geweest in de ateliers van Asnières, waar de tassen vervaardigd worden, dus een bezoek aan het epicentrum van de schoenenproductie is voor een shoe lover als ik onwezenlijk. Ik voel me in Venetië zó al als een kind in een snoepwinkel: alles is zo oud en mooi. Je waant je een echte principessa.”
Zo veel meer dan tassen
Wie LV zegt, zegt monogramtassen. Maar het huis heeft zo veel meer in zijn mars. Sinds de aanstelling van creatief directeur Nicolas Ghesquière is het luxemerk een totaal andere richting ingeslagen dan in de tijd van voorganger Marc Jacobs. Weg zijn de dramatische referenties aan de jaren 20 (Marcs favoriete tijdperk), met een strakker design en de rock-’n-rollinvloeden van Monsieur Ghesquière als resultaat.
Het label wil ook benadrukken dat het meer in huis heeft dan tassen. Als een van de weinige grote merken – voorlopig althans – zonder eigen parfum, of cosmetica in hun portfolio, legt Vuitton steeds meer de focus op Ede ready to wear lijnen, de Cruise-collecties, én zijn footwear. Ondanks het feit dat Vuitton pas sinds 1998 schoenen in zijn collecties heeft opgenomen, wint dat aspect van het merk alleen maar aan bekendheid en populariteit. Tiany: “Vuitton-schoenen zijn pareltjes die je eigenlijk gewoon al zou willen hebben om ze in een glazen kastje te stoppen en ernaar te kijken. Hoewel ik een grote fan was van de extravagante ontwerpen van Marc Jacobs, is de nieuwe richting van Ghesquière meer mijn stijl.”
De perfectie, in 250 stappen
Hoe mooi we designerschoenen ook vinden, het prijskaartje is vaak niet min. Hoe kunnen grote namen schoenen met torenhoge hakken en dito prijzen blijven verantwoorden in tijden van totale crisis? Voor Vuitton ligt het antwoord in Fiesso d’Artico, op 33 km van Venetië. Daar opende het luxemerk in 2009 zijn eigen productiehuis. Het gebouw – in de vorm van een schoenendoos, jawel! – huisvest het designatelier, de productie, de galerij en het trainingscentrum.
Het productiegedeelte is opgedeeld in vier ateliers die verwijzen naar de namen van iconische LV-tassen: Taiga (klassieke mannenschoenen), Nomade (mocassins), Speedy (sneakers) en Alma (elegante vrouwenschoenen). In elk van de ateliers kun je de productie van iedere schoen van a tot z volgen. Niet min, als je weet dat er tussen design en finishing touch van 1 schoen ongeveer 150 à 250 stappen zitten – afhankelijk van het model. Alle zolen zijn handgeverfd, en de Louis Vuitton-labels worden steeds manueel bevestigd. Ieder exemplaar ondergaat ook een zware procedure om de schoen te testen op kwetsbaarheid en breekbaarheid. Constructieproblemen raken hier niet verder dan de vuilnisbak.
Elk paar een herinnering
Ook Tiany is onder de indruk van de lange weg die elk paar schoenen moet afleggen voor ze aan je voeten zitten. “Als ultieme schoenenfreak is dit bezoek een echte eyeopener voor mij. Ik hou enorm van ambacht. Designerschoenen hebben natuurlijk altijd dat ietsje meer, je vóélt gewoon dat er een idee achter zit en dat de kwaliteit primeert. Maar dat één paar schoenen zo’n tijds- én arbeidsintensief proces moet ondergaan, had ik nooit kunnen denken. Echt vakmanschap kost geld, dat geldt voor alles. Maar in dit geval koop je er een stukje modegeschiedenis bij.”
Daarom ook vinden deze unieke stukken hun weg niet naar iedereen. Elk paar is een investering en een aandenken aan een bepaalde tijd. Niet alleen een tijdperk, maar ook een belangrijk moment in je eigen leven. Een paar Vuittons omdat je die droomjob eindelijk te pakken hebt, een paar drop dead sexy stiletto’s, omdat hij je eindelijk mee uit vraagt... aan elk paar high end designerschoenen hangt een onvergetelijke herinnering vast. En ook een beetje een overwinning, omdat je op dat moment voluit ‘ja’ hebt durven te zeggen tegen jezelf. Merci LV, om ons daaraan te herinneren...
Het grote modenummer van Feeling met gastvrouw Tiany Kiriloff ligt vanaf 19/08 in de winkel.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier