ZIEN: zó zet Rihanna’s stoutmoedige modelabel Fenty de modewereld op z’n kop

Via haar status als uitermate begeesterend en lichtjes excentriek mode-icoon, heeft R&B-zangeres Rihanna zich de laatste jaren ontpopt tot een rasachte fashion incrowder: niet alleen richtte ze in september 2017 al haar eigen beautymerk Fenty Beauty op en ontwierp ze bovendien een succesvolle lingerielijn Savage x Fenty, enkele maanden geleden richtte het popicoon eveneens haar eigen luxe-modehuis op. Iets dat geen enkele Afro-Amerikaanse vrouw in Europa, noch zangeres haar in het verleden al voordeed.

Het oprichten van een volledig modehuis, deed Riri natuurlijk niet alleen: dat gebeurde in samenwerking met het grote Franse luxe-conglomeraat LVMH. De naam van het nieuwe – Rihanna kennende lichtjes controversiële en vooruitstrevende – modelabel: Fenty, what else? 

Fast fashion zonder shows

De allereerste collectie van Rihanna’s kerverse label zal eind deze maand al voorgesteld worden in Parijs. De bedoeling dat we vanaf nu de creaties van Riri ook elk half jaar op de runways van de Parijse of New Yorkse modeweken zullen kunnen gaan bezichtigen, is het echter niet. Daarvoor ligt het concept van Fenty toch net ietsje té anders: zo zal het label om de maand met een nieuwe collectie op de proppen komen, omdat het idee van een modeshow die gelopen wordt zes maanden vóór de kleding ook effectief in de winkels te vinden is – naar eigen zeggen – “compleet voorbijgestreefd is”, aldus Rihanna in een interview met WWD.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dat ook de persoonlijkheid van Rihanna zelf er voor iets tussen zit, mag blijken uit de rest van haar uitleg: “Ik ben gulzig wanneer het om mode gaat”, zo klinkt het. “Ik wil de kleren die ik zie ook onmiddellijk kunnen kopen. Ik vind het belangrijk dat dat een optie is, dat je geen zes maanden hoeft te wachten.” Zo gezegd, zo gedaan: en zó zal het dus geschieden bij Fenty.

Female with an attitude

Wat we van de Fenty-lijn dan mogen verwachten? Ook dat maakt de eerste pop-up-collectie van het label – en ook Rihanna’s eigen kledingstijl – al vrij duidelijk. Bij de voorstelling van Fenty in Parijs eergisteravond, wist de kersverse ontwerpster daarover al het volgende mede te delen: “Als het om stijl gaat, mag het voor bij best allemaal wat agressiever en gedurfder zijn. Ik hou van een sterk silhouet en van badass vrouwen vol zelfvertrouwen.”

Een sterke en gewaagde lijn met vooruitstrevende en sassy ontwerpen is dan ook precies wat Rihanna met haar label wil brengen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bovendien vindt de popzangeres het belangrijk dat de kleding ook draagbaar is voor vrouwen met andere maten dan die van het door de band genomen model: “Ik ben op dit moment zelf een beetje curvy, en als ik niet eens mijn eigen ontwerpen zou kunnen dragen, dan gaat het niet werken”, zo zei ze eveneens aan WWD.

Jeans, korsetten en statements

In aanloop naar de grote lancering van Fenty – die dus eergisteren plaatsvond in Parijs – gaven Rihanna en LVMH ook al een paar eerste beelden vrij. In een korte campagnevideo zien we de modellen – en ook Rihana – zelf voorbij struinen in allerlei female powerful outfits op de tonen van een muziekje met attitude.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een nog ruimere inkijk in de collectie, krijgen we aan de hand van een aantal beelden die Rihanna speciaal vrijgaf bij een exclusief interview met T Magazine, de modebijlage van The New York Times. 

Wat we daarop terugzien? Veel oversized, maar strakke silhouetten, klassieke mantepakken met een edgy Rihanna-toets, een korsetjurk van jeans, korte suit/jurk-modellen met brede schouders en een aantal vierkante XXL-zonnebrillen met een urban diva-kleurtje. Stuk voor stuk trending, sterk en bovendien: erg Rihanna!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Met haar allereerste pop-up-collectie voor Fenty trekt Rihanna dus duidelijk de lijn van haar eigen vooruitstrevende, stoutmoedige en overschrokken persoonlijke stijl voort. In de hoop dat de modelijn even iconisch zal worden als de ontwerpster zelf: wij duimen alvast mee. Go Riri! 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content