Yasmien Naciri, onze ideale minister van Armoedebestrijding: “Er moet korter op de bal gespeeld worden tussen scholen en kwetsbare gezinnen”

Straks gaan we met z’n allen stemmen. Op wie het meest, zal moeten blijken. Wij verkozen in afwachting onze eigen favorieten, los van de bestaande politiek, en vormden met hen de regering van onze meest inspirerende dromen. Tot de verkiezingen stellen we dagelijks één Feeling-ministerpost aan jullie voor. Vandaag: onze minister van Armoedebestrijding Yasmien Naciri.

Minister van Armoedebestrijding: Yasmien Naciri

Wie?

32 jaar, auteur en columnist, ondernemer, docent en beleidsadviseur.

Geschikt, want?

‘Als kind interpreteerde ik rijkdom als iets dat slechts was weggelegd voor de top van de piramide. En ik? Ik zat helemaal onderaan’, beschreef Yasmien Naciri haar thuissituatie. Later werd armoedebestrijding de rode draad doorheen haar vele activiteiten. Ze wordt in menig programma naar haar mening gevraagd, brengt het thema als auteur en columnist onder de aandacht en zetelt in verschillende bestuursraden uit de onderwijs-, jeugd-, cultuur- en armoedesector. Dat ze ministerwaardig is, werd eens te meer bevestigd toen we haar in De Afspraak Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken trefzeker te kijken zette, nadat die haar als een ‘voorbeeldallochtoon’ had weggezet.

‘Wat ik al langer bepleit om armoede te bestrijden, is het centraliseren van verschillende psychosociale instanties binnen het onderwijs’

Eerste maatregel?

Naciri: “Wat ik al langer bepleit om armoede te bestrijden, is het centraliseren van verschillende psychosociale instanties – jeugdwerking, maatschappelijk werk… – binnen het onderwijs. Zo kan er korter op de bal gespeeld worden tussen scholen en kwetsbare gezinnen. It takes a village to raise a child. Het laptoptekort in de coronaperiode heeft de huidige discrepantie pijnlijk goed geïllustreerd: ouders – in armoede en vaak ook met een migratieachtergrond – bleken toen heel moeilijk te bereiken, met alle gevolgen van dien. Door aanvullend een netwerk te creëren, worden de vandaag overbelaste leerkrachten bovendien beter ondersteund, waardoor zij zich op hun kerntaken kunnen concentreren. En is er ook meer ruimte voor preventieve ingrepen, om bijvoorbeeld drop-outs te voorkomen. Enkel zo kun je de vicieuze cirkel doorbreken die armoede in wezen is.”

Meer lezen

Door Cara Brems en Annelore De Donder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content