Sofie Lemaire, onze ideale minister van Onderwijs: “Ik zou het vak godsdienst vervangen door filosofie en ‘kritisch denken’”
Straks gaan we met z’n allen stemmen. Op wie het meest, zal moeten blijken. Wij verkozen in afwachting onze eigen favorieten, los van de bestaande politiek, en vormden met hen de regering van onze meest inspirerende dromen. Tot de verkiezingen stellen we dagelijks één Feeling-ministerpost aan jullie voor. Vandaag: onze minister van Onderwijs Sofie Lemaire
Minister van Onderwijs: Sofie Lemaire
Wie?
40 jaar, Radio 1-stem en auteur.
Geschikt, want?
In het beste geval zijn onze scholen bakens van verwondering, en is het onderwijs een inspirerende expeditie waarbij enthousiast op zoek gegaan wordt naar antwoorden op grote en minder grote levensvragen. Laat dat net de corebusiness zijn van Sofie Lemaire. Zowel met de tv-programma’s die ze maakt (van Bloot en Speren tot Meer vrouw op straat), als in de dagelijkse afleveringen van haar radioprogramma De Wereld van Sofie, als door haar pas verschenen boek Een snelle geschiedenis (dat ook als podcast te beluisteren is): Sofie maakt ons op onnavolgbare wijze warm om er het fijne van te willen weten. Hadden we maar een leerkracht gehad die ons zo kon boeien met de geschiedenis van pakweg de fishstick. Of zo een minister van Onderwijs dus.
‘Je geloof beleven, kan evengoed thuis. Leren redeneren niet per se’
Eerste maatregel?
Lemaire: “Ik zou van mijn leven geen politicus willen zijn; ik zou het bijvoorbeeld verschrikkelijk vinden om me achter een partijpunt te moeten scharen dat ik zelf geen warm hart toedraag. En ja, ik zou dan Ben Weyts-gewijs in mijn onderbroek de klas kunnen binnenstappen, maar daar heb ik eigenlijk geen staatkundige functie voor nodig. (lacht) Wat ik wél zou doen, is het vak godsdienst afschaffen en vervangen door filosofie en ‘kritisch denken’. Dat is, denk ik, waarop we nu volop moeten inzetten bij de komende generaties. Jongeren komen vandaag terecht in een jungle van influencers, online gezwans en fake news; we moeten hen leren detecteren wie wat zegt en waarom. Houdt een bepaald betoog al dan niet steek? Je geloof beleven, dat kan evengoed thuis. Leren redeneren niet per se, en lijkt me maatschappelijk veel relevanter.”
Meer lezen
Door Cara Brems en Annelore De Donder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier