Elodie Ouedraogo, onze ideale eerste minister: “Twee keer per jaar een gratis bh voor alle vrouwen”
Straks gaan we met z’n allen stemmen. Op wie het meest, zal moeten blijken. Wij verkozen in afwachting onze eigen favorieten, los van de bestaande politiek, en vormden met hen de regering van onze meest inspirerende dromen. Tot de verkiezingen stellen we dagelijks één Feeling-ministerpost aan jullie voor. Vandaag: onze eerste minister Elodie Ouedraogo.
Eerste Minister: Elodie Ouedraogo
Wie?
43 jaar, Olympisch kampioen, creative bij en co-founder van UNRUN 4254 en tv-presentator.
Geschikt, want?
Een kabinetshoofd is een doorzetter, een harde werker, iemand die sportief in het leven staat én topresultaten weet te behalen. De som van al die delen en meer? De gehele vrouw genaamd Elodie Ouedraogo. Als boegbeeld van de Belgische mode vertegenwoordigt ze ons land bovendien met ongeziene stijl. Dit multi-talent neemt elke horde gezwind – of het nu gaat over het lanceren van een sportsupplement met RainPharma, het belichamen van Lancôme of het vieren van Glenn Martens’ Y/Project. We zijn het er dan ook unaniem over eens: zij loopt met voorsprong als eerste Feeling-minister over de meet.
Eerste maatregel?
Ouedraogo: “De zogenaamde ‘pink tax’ is helaas niet de naam van een cocktail in een hippe bar. Het is het extraatje dat wij vrouwen, doorgaans met de glimlach, betalen voor producten die geen spreekwoordelijke blauwe, maar roze verpakking hebben – scheermesjes, shampoo, deodorant, jeans of vitamines die enkel verschillend zijn omwille van hun doelgroep. (Amerikaanse onderzoekers hebben onlangs berekend dat die zogenaamde ‘pink tax’ vrouwen doorheen hun leven zo’n 200.000 euro kost, red.) Best teleurstellend als je weet dat mannen met eenzelfde veeleisend schoonheidsritueel dus een betere deal krijgen voor hun geld. Een deal die ze dankzij de loonkloof vaak ook nog eens sneller bij elkaar hebben gespaard. En dus: weg met die tax, weg met de loonkloof.”
De zogenaamde ‘pink tax’ is niet de naam van een hippe cocktail, helaas
“En dan zwijgen we nog over de uitgaven die een man nooit hoeft te doen; er bestaat geen enkel product dat hij noodgedwongen moet kopen om zijn levenskwaliteit te verhogen – tampons noch bh’s. Vandaar het volgende wetsvoorstel: twee keer per jaar een gratis bh voor alle vrouwen, en dat van een Belgisch lingeriemerk. Met labels als Marie Jo, PrimaDonna en la fille d’O zijn ze verzekerd van de perfecte mix: jarenlange expertise, kwaliteit en duurzaamheid. En wordt de Belgische economie gesteund. Win-win-win.”
Meer lezen
Door Cara Brems en Annelore De Donder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier