Clara De Decker, onze ideale minister van Cultuur: “Ik vind dat jonge makers meer steun verdienen”
Straks gaan we met z’n allen stemmen. Op wie het meest, zal moeten blijken. Wij verkozen in afwachting onze eigen favorieten, los van de bestaande politiek, en vormden met hen de regering van onze meest inspirerende dromen. Tot de verkiezingen stellen we dagelijks één Feeling-ministerpost aan jullie voor. Vandaag: onze minister van Cultuur: Clara De Decker.
Minister van Cultuur: Clara De Decker
Wie?
33 jaar, radiostem bij Klara.
Geschikt, want?
Wat een goeie minister van Cultuur anno 2024 moet zijn? Een bruggenbouwer. Een geoefende spreker die helder kan overbrengen waarom er geïnvesteerd moet worden in de belangrijkste bijzaken ter wereld. Een persoon die culturele uitingen bevattelijk kan maken voor iedereen, wars van elitaire opvattingen. Enter Clara De Decker, ook bekend als Clara van Klara, de radiozender waarvoor ze het ochtendprogramma Espresso presenteert en samen met Sander De Keere de podcast Eerste hulp bij klassiek maakt. Benieuwd hoe iemand die net zo enthousiast wordt van Beyoncé als van de 19de-eeuwse Franse componist Louise Farrenc haar eerste ambtstermijn invult.
Eerste maatregel?
De Decker: “Mogen het eventueel ook een páár maatregelen zijn? (lacht) Ik zou in eerste instantie rond de tafel gaan zitten met jonge makers om te horen wat zij nodig hebben. Door de besparingen op cultuur merk je dat er steeds meer wordt ingezet op de grote namen, omdat die sowieso publiek trekken. Maar grote namen zijn uiteindelijk ook ooit ergens moeten beginnen. Ik vind dat jonge makers meer steun verdienen. Niet enkel in de vorm van subsidies, maar evenzeer door het geven van kansen – bijvoorbeeld in de vorm van een festival – en goede begeleiding.”
‘Grote namen zijn uiteindelijk ook ooit ergens moeten beginnen’
“Daarnaast zou ik, naar het voorbeeld van het Tate Modern in Londen, alle permanente collecties van onze musea gratis maken. Door gratis inkom te verschaffen, verlaag je de drempel. En misschien zal je daardoor sneller eens betalen voor een tijdelijke expo, net omdat er al een zekere gevoeligheid gecreëerd is.”
“En nog een laatste ingreep om de beleving van jonge ouders als ikzelf makkelijker te maken: vestig in alle theaters en cinema’s een kinderopvang, zodat ouders uit hun culturele isolatie kunnen geraken. Overal een ballenbad graag!” (lacht)
Meer lezen
Door Cara Brems en Annelore De Donder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier