The future is female: daarom moeten meer vrouwen ondernemen

De cijfers liegen er niet om, in België is minder dan 30% van de zelfstandige ondernemers een vrouw. Daar moet dringend verandering in komen: meer vrouwelijke ondernemers is niet alleen goed voor de economie, vrouwen hebben vaak ook topideeën en heel wat talent blijft nu onbenut. Vandaag, donderdag 19 november, is het Women’s Entrepreneurship Day, wat sommige vrouwen hopelijk net dat laatste duwtje in de rug geeft dat ze nodig hebben om zelf te beginnen ondernemen.

Vrouwen realiseren meer omzet

Onderzoek wijst uit dat Tech start-ups opgericht door vrouwen 12% meer omzet realiseren en 35% meer ROI behalen. Vrouwelijke ondernemers hebben bovendien 30% minder kans om failliet te gaan dan hun mannelijke collega’s, omdat ze zich beter voorbereiden en rationeler en meer berekend te werk gaan. Hoog tijd voor verandering dus. Zit je met een goed idee? De stap wagen is de boodschap.

“Ik kom ze erg vaak tegen, vrouwen die 20 jaar werkervaring hebben, een mooie staat van dienst hebben en al een tijdje met het idee rondlopen om voor zichzelf te beginnen”, vertelt Elke Jeurissen, ooit Feeling-gastvrouw en succesvolle ondernemer. “Dat kan in hun eigen expertisedomein zijn, maar net zo goed in iets volledig nieuw. Maar vaak wagen ze de sprong niet, het drukke leven houdt hen tegen of hun directe omgeving die wijst op de risico’s van onderneming, waardoor vrouwen schrik hebben om hun veilige haven op te geven. En dat is zonde. Want veel potentieel blijft onontgonnen”, vertelt Elke.

https://www.instagram.com/p/CBxLkzsIkju/

Durf springen

Heel wat belemmeringen en hinderpalen beletten vaak dat vrouwen zich aan het ondernemersavontuur wagen. Sommige zijn concreet, zoals het financiële aspect of de combineerbaarheid met het gezinsleven. Bovendien worden vrouwen in België harder getroffen door armoede en is hun tewerkstellingsgraad in het algemeen lager dan die van mannen. Ze krijgen ook moeilijker toegang tot financiering bij de bank: het weigeringspercentage ligt bij vrouwen 30% hoger dan bij mannen.

Andere hinderpalen zijn van psychologische aard, zoals de angst om te falen. Vrouwen hebben vaak minder vertrouwen in hun ondernemerscapaciteiten. “Het zijn ook vaak negatieve reacties uit de directe omgeving die voor twijfels zorgen. Ondernemen is inderdaad niet voor iedereen, en je neemt een risico. Partners, familie of vrienden vinden het misschien geen goed idee om een goedbetaalde job en een veilige haven op te geven. Bovendien zien we in de media vaak dezelfde ondernemers opduiken: 26-jarige jongens die een zaakje starten en liefst zo snel mogelijk naar San Francisco willen verhuizen. En dat terwijl er ook heel wat andere mogelijke ondernemers zijn, vrouwen met ervaring bijvoorbeeld.”

“Ondernemen is niet alleen succesvol zijn, af en toe loop je keihard tegen de lamp. Maar in een netwerk met andere ondernemers vind je vaak oplossingen”

Dat is één van de redenen waarom Elke Jeurissen mee aan het roer staat van de Straffe Madammen Club (nu: Fierce Ladies Tribe), een organisatie met een geweldige missie: meer vrouwelijk talent zichtbaar maken in de media, op congrespodia en in organisatie. De Club zet vrouwen uit het bedrijfsleven, culturele en academische middens en andere sectoren aan om meer uit hun kot te komen. En daar zijn wij van Feeling het uiteraard helemaal mee eens. Go Ladies!

“En ook dat is broodnodig. You can’t be what you can’t see. We hebben nood aan die rolmodellen. Vrouwen die vertellen over hun eigen onderneming, niet alleen over de successen, maar ook over de problemen en oplossingen. Want let’s face it: ondernemen is niet alleen succes, af en toe loop je keihard tegen de lamp. Maar voor ieder probleem zijn er oplossingen.”

Elke Jeurissen organiseert eind april 2021 de elfde editie van het inspirerende netwerkevent 72hours Reload. Lees er meer over via deze link.

Een duwtje in de rug

Women Entrepreneurship Campaign

Om vrouwen tot ondernemen te overtuigen, organiseert microkredietinstelling* microStart, met de steun van BNP Paribas Fortis en de prestigieuze Fondation Chanel, van 16 tot 20 november de digitale Women Entrepreneurship Campaign. Door financiering en persoonlijke begeleiding willen ze hindernissen wegnemen die vrouwen ervan weerhouden te ondernemen. Tegelijkertijd bieden ze ondersteuning bij de ontwikkeling van hun activiteit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De campagne zet meteen ook 10 vrouwelijke micro-ondernemers uit heel België in de kijker. Waaronder Jarine (hierboven), die onder andere je nagels maar al te graag opfleurt met de Belgische producten van ProNails. Ontdek het volledige programma van de Women Entrepreneurship Campaign en schrijf je in voor de online workshops via microstart.be.

* Microfinanciering biedt mensen die niet terechtkunnen in het klassieke bancaire systeem toegang tot kredieten om een kleine onderneming op te starten of te ontwikkelen. Net als in de Belgische ondernemerswereld is een op drie microStart-klanten een vrouw. Vrouwen die beroepen op een microkredietinstelling ondernemen vooral in sectoren als buurtwinkels (36 %), dienstverlening (20 %), de horeca (15 %) en wellness (14 %). 

Women in Tech coachingtraject

Ook Start it @KBC zet vandaag vrouwelijke start-up founders in de spotlights. België’s grootste start-up accelerator bereikte in oktober een mijlpaal: bij de laatste lichting start-ups voor hun programma was – voor de eerste keer ooit – meer dan de helft (53%) opgericht door een vrouw.

Al blijft er werk aan de winkel, want in de hele Start it @KBC community ligt het aantal vrouwelijke ondernemers momenteel op 27%. Daarom lanceren ze vandaag hun Women in Tech coachingprogramma om nog meer vrouwelijke ondernemers te inspireren en ondersteunen. Meer info vind je via grow.startit.be/womenintech.

Meer tips voor vrouwelijke ondernemers

Openingsbeeld: ProNails.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content