Barbie is back als filmster en de hele wereld kleurt mee roze

Na een carrière als onder meer president, astronaut en rapper wordt Barbie nu een bonafide filmster. En zo lijkt ze het onwaarschijnlijke te bereiken: de hele wereld kleurt roze.

Het begin van Barbie

Bedenker Ruth Handler baseerde Barbie – voluit Barbara Millicent Roberts genaamd – op de Duitse pop Lilli; in 1955 gelanceerd door het tijdschrift Bild. Lilli was oorspronkelijk een cartoonfiguur in het blad, een leeghoofdig meisje. Ze werd verkocht in bars en tabakshandels als een sexy novelty gift voor volwassenen en kwam in twee versies: Lilli in lingerie of Lilli in hotpants. Een gadget dat mannen aan hun vrouw gaven of aan de achteruitkijkspiegel van hun auto bengelde.

Verrassend genoeg waren ook kleine meisjes gefascineerd door Lilli. Een fenomeen dat Handler ook bij haar eigen dochter, Barbara, opmerkte. Meisjes kregen in die tijd uitsluitend babypoppen, om te leren zorgen en moederen. Handler zag hoe Barbara en haar vriendinnen plaatjes van mannequins uit tijdschriften knipten en volwassen situaties naspeelden: winkelen, dinertjes organiseren, cocktails shaken en vooral: veelvuldig van outfit wisselen.

‘You can be anything’ is ook vandaag nog steeds een officiële Barbieslogan en empowerment hét Barbie-marketingmechanisme

“Meisjes willen experimenteren met meer dan één rol”, zei Handler. “Ze zoeken naar middelen om hun toekomstfantasieën uit te beelden. Ik bedacht dat er plaats moest zijn voor een pop die hen toelaat om keuzes te maken, die hen alles laat zijn wat ze willen worden, die hen onbegrensd laat dromen.” ‘You can be anything’ is ook vandaag nog steeds een officiële Barbieslogan en empowerment hét Barbie-marketingmechanisme.

Ruth Handler en haar man Elliot lanceerden Barbie – genoemd naar hun dochter Barbara – op 9 maart 1959 op de speelgoedbeurs. Ze was 29,2 centimeter groot, met een flinke buste en – vreemd genoeg toen nog – tepels, een wespentaille, lange benen, gestrekte ballerinavoetjes, een blonde paardenstaart en de uitstraling van een 16-jarige. Gekleed in een zwart-wit badpak en met zonnebril in de hand, werd ze op haast uitsluitend slechte commentaar onthaald. Opmerkingen gingen van: ‘totaal ongepast’ tot ‘volgend jaar zijn ze failliet’. De criticasters mochten meteen een toontje lager zingen, want Barbie ging dat eerste jaar 350.000 keer over de toonbank; het begin van een succesverhaal.

Barbie film

Barbie: de film

Bij een rondleiding door het Mattel-hoofdkwartier was Greta Gerwig, de regisseur van de Barbiefilm, verbaasd over hoeveel versies van ‘Miss Plastic Fantastic’ er wel waren. “Alle poppen heten Barbie. Iedereen is Barbie en Barbie is iedereen. Ik dacht: wow, dat is interessant op een filosofisch niveau.” Uiteindelijk ging Gerwig die veelheid zien als “een uitbreiding van de ik, een expansief idee van wie we zijn. Dat is een concept waar we allemaal iets van kunnen leren.” In de film worden heel wat verschillende Barbies dan ook gerepresenteerd: zo is Hari Nef dokter Barbie, Issa Rae is president Barbie en Margot Robbie is stereotiepe Barbie.

Greta tipte me een podcast over een vrouw die geen innerlijke stem heeft, die niet aan introspectie kan doen. Toen maakte ik de klik. Ik had mijn Barbie

Margot Robbie

Barbie-actrice

Margot Robbie zelf had in het begin grote moeite om Barbie te spelen. “Meestal vind ik animal work heel nuttig (een acteertechniek waarbij je je baseert op karaktereigenschappen van dieren, red.). Tonya Harding was een pitbull in het leven en een mustang op het ijs. Nellie, in Babylon, was een octopus en een honingdas. Bij Barbie kwam ik niet verder dan een flamingo, en daar kon ik eigenlijk niets mee. Greta tipte me toen een podcast over een vrouw die geen innerlijke stem heeft, die niet aan introspectie kan doen. Toen maakte ik de klik. Ik had mijn Barbie.”

Maar wanneer Robbies Barbie begint te merken dat haar wereld misschien niet perfect is – een dansnummer loopt in het honderd, haar ballerinavoeten worden plat en ze vraagt aan haar vriendinnen of zij ooit denken aan doodgaan – kun je alleen maar sympathie voor haar voelen: ach, ze is ook maar een mens. Barbie leeft. En ze is nog steeds relevant.

Barbie film

De Barbie buzz

De buzz rond de film is gigantisch. De trailer veroorzaakte iets wat je haast als hysterie zou kunnen omschrijven. ‘Dat voetje dat bij het uitdoen van de schoen gepunt blijft staan! Geniaal’, klonkt het. Elke dag begon met een nieuw gerucht of speculatie. Volgens Architectural Digest is de roze fluorescerende verf van het merk Rosco wereldwijd uitverkocht omdat het de kleur is die regisseur Greta Gerwig gebruikte voor het decor van de film. “Ik ben nog nooit zo diep in de kleur roze gedoken”, zegt setdesigner Sarah Greenwood. “Je hebt nog nooit zoveel roze gezien, echt niet.” En ook jij kan meedoen met de Barbiegekte: maak een Barbie-selfie met de selfiegenerator die bij de film hoort. Of dompel je onder in de Barbiecore trend: dat wil zeggen roze op roze met roze schoenen en roze accessoires. Wie durft?

‘Barbie’ van Greta Gerwig met Margot Robbie en Ryan Gosling in de hoofdrollen speelt vanaf nu in de zalen.

Barbie film

Meer lezen

Tekst: Lise Kemps

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content