Volgens Chiara Ferragni is dit het éne make-up product waar Italian girls weg van zijn
Doet de naam van de 32-jarige Chiara Ferragni misschien niet meteen een belletje rinkelen, dan zal die van haar alter ego dat vast wel doen: al sinds 2009 blogt de Italiaanse mode-onderneemster namelijk onder de noemer ‘The Blonde Salad’ over mode en beauty.
De afgelopen vijf jaar is het influencers-imperium van Ferragni echter helemaal de pan uit gaan swingen: niet alleen is haar webstek van een pure modeblog met persoonlijke inslag uitgegroeid tot een online mode- en beauty-platform met een veel bredere internationale content, ook heeft Ferragni er dezer dagen een online mode-webshop lopen en wordt ze – als ‘Forbes’ most powerful influencer van 2017′ – door tal van beauty- en modemerken om de haverklap gevraagd voor collabs en co-producties.
Recent werd Ferragni zo bijvoorbeeld officieel omgedoopt tot één van dé gezichten van het Franse beauty-label Lancôme: samen met andere opmerkelijke muzes als Lupita Nyong’o, Lily Collins, Kate Winslet, Penelope Cruz en Julia Roberts mag Ferragni zich sinds kort Lancôme-ambassadrice noemen en zal ze het label via haar specifieke uitstraling (naar eigen omschrijving “effortless chique“) helpen hun beauty-waarden internationaal uit te dragen.
Met dat idee in het achterhoofd ontwikkelde Ferragni ook een eigen capsule collectie voor het label: Lancôme x Chiara Ferragni.
Italian vs. American beauty
In die capsule-lijn focust de Italiaanse zich op beauty-producten die “alles wat je qua make-up nodig hebt op een dag” compact en handig in gebruik in een paar simpele basis-items verenigen. Eén van die stukken is bijvoorbeeld het Chiara Flirting Palette: een palet met vier kleuren oogschaduw, drie highlighters, vier lippenstiften en één lipgloss, en dat allemaal in één shiny hardcase doosje!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Dat Ferragni in haar eigen make-up lijn de klemtoon lijkt te leggen op natuurlijke tinten en vooral ook op productjes voor de lippen, mag niet verwonderen als je hoort wat de Italiaanse te vertellen heeft over de make-up routine van Italiaanse vrouwen.
Volgens Ferragni is er tussen de Italiaanse en Amerikaanse beauty-standaarden één groot verschil, namelijk: dat Italiaanse vrouwen het liever plain en simple houden wat make-up betreft en gaan voor een natuurlijke – bijna no-make-up – look, terwijl Amerikaanse vrouwen er dan wél weer van lijken te houden dat make-up zichtbaar hun gezicht siert.
Natuurlijke features
“Het is maar net waar je van houdt, en natuurlijk is het ook persoonsgebonden”, zo klinkt het bij de vrouw achter The Blonde Salad, “Maar ik heb wel de indruk mensen in Amerika meer houden van een dramatische stijl, terwijl in Italië vrouwen er veel vaker voor kiezen het qua make-up een beetje low key te houden en enkel gaan voor producten die hun natuurlijke gelaatskenmerken in de verf zetten. Het lijkt me toch een beetje een cultureel bepaald beauty-verschil te zijn.”
Ook zelf houdt de influencer het liefst een beetje natuurlijk: “Buiten voor rode loper-events of speciale gelegenheden doe ik mijn make-up altijd zelf. Ik houd sowieso wel van een vrij minimal natuurlijke look, maar omdat ik vaak niet veel tijd heb ’s ochtends is het voor mij wel handig alles toch in een paar basis-items voor handen te hebben, zodat ik geen honderd producten mee moet zeulen als ik op de baan ben.”
“Wat mijn dagelijkse look betreft: ik probeer mijn huid altijd een glowy touch mee te geven, en breng meestal ook subtiel een beetje oogschaduw aan. Eventueel werk ik nog af met een glossje of een kleurtje op de lippen.”
Italian Girls
Wat dat laatste betreft kan ze ons trouwens nog een geheimpje verklappen. “Italiaanse vrouwen houden weliswaar van een natuurlijke no make-up look, maar er is één beauty-productje waar we toch hélemaal verknocht aan zijn, en dat is lipgloss”, zo zegt de mode-onderneemster in een interview met byrdie. “Lipgloss is een erg Europees ding. Het straalt iets van een jaren ’90 vibe uit ook. Ik herinner mij bijvoorbeeld dat de eerste beauty-productjes die ik kocht toen ik 13 of 14 jaar oud was, lipglosses waren.”
Waar ze zelf de mosterd voor haar beauty-looks vandaan haalt? Wel dat doen ook Instgram-grootheden zelf blijkbaar vooral via het sociale medium: “Beauy-inspiratie kan voor mij eigenlijk van overal komen: het kan een mooi opgemaakt meisje zijn dat ik zie op straat, of het kan komen van een van mijn grote iconen als Maria Grazia Chiuri, creatief directeur van Dior.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het meeste van mijn inspiratie haal ik echter – zoals de meesten onder ons denk ik – gewoon van sociale media. Ik zie er zoveel mooie meisjes die me op zoveel verschillende manieren inspireren: sommige door de manier waarop ze hun make-up looks stylen, sommigen door de manier waarop ze erover spreken en nog anderen over de boodschap die ze willen uitdragen.
Ik denk dat het erg belangrijk is dat we ons niet enkel richten op wat beauty uitdraagt, en hoe het ons beeld bepaalt, maar vooral ook hoe beauty ons helpt ons op een bepaalde manier te gaan voelen.”
Echte vrouwen
En dat is volgens Ferragni idealiter trots, zelfzeker en gewoon mooi: “We moeten vooral ook onthouden dat op sociale media veel mensen een verbeterde versie van zichzelf van zichzelf laten zien. Ik houd daarom vooral van eerlijke beelden, want in essentie is iedereen gewoon hetzelfde hoor: we hebben allemaal slechte dagen, en we hebben allemaal onzekerheden, waarom dan ook niet die verbeelden? Ik zie beauty dan ook niet als een hulpmiddel om imperfecties weg te werken of ’te verdoezelen’, maar net als iets dat ons kan helpen om écht en zelfzeker in ons vel te zitten.”
Wel, laten we zeggen dat wij samen met Ferragni hopen dat dát inderdaad de weg is die zowel de beauty- en mode-industrie als de wereld van online content en sociale media kan opgaan. Stay strong, ladies!
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier