Het ‘meest gegoogelde beautymerk’ lanceert een exclusief platform voor fans
Je moet quasi onder een steen hebben geleefd als je nooit eerder van The Ordinary hoorde. Het Canadese cultmerk, gelanceerd in 2016, heeft intussen heel wat badkamers veroverd en huist in de vaste routine van menig beautyfan. Die laatste is dan ook vast verheugd met hun allernieuwste ‘launch’.
Fan → feedback → formule
The Ordinary, het razendpopulaire*, no nonsense beautymerk met een betaalbare prijs, legde zich als één van de eerste labels toe op een duidelijke educatie voor hun publiek en dat leverde al gauw een groepje lovers op. Intussen telt ‘The Ordinary & DECIEM Chatroom’ groep op Facebook meer dan 200.000 (!) onafhankelijk enthousiastelingen. Om dat communitygevoel te versterken, introduceert The Ordinary zelf hun The O. Lab, een plek waar fans contact kunnen leggen, behind the scenes info krijgen en als eerste toegang hebben tot nieuwe productlanceringen en innovaties.
“We launchen op heel korte tijd niet 1 of 2 maar 6 nieuwe producten en zochten naar een manier om ze allemaal voldoende aandacht te geven,” aldus CEO en co-founder Nicola Kilner. “Daarom besloten we om onze community een early acces te geven tot deze nieuwigheden. Wie zich aanmeldt voor de mailinglijst van The O.Lab, krijgt de kans om nieuwe producten in preview te leren kennen én uit te proberen. Zo kunnen deze fans als eerste hun feedback met ons delen en maken ze mee deel uit van onze lanceringen.”
Not your ordinary vragenrondje
Wij stelden 8 bijzondere vragen aan co-founder en CEO Nicola Kilner én Rita Silva, Science Communications Manager bij DECIEM (het moederbedrijf van The Ordinary).
1. Wat wisten jullie al làng voordat andere beautylabels het wisten?
Nicola: “Dat je zeker niet naar andere beautylabels moet kijken. De reden waarom er soms een tekort aan innovatie is, is dat mensen naar elkaar kijken en copy pasten in plaats van dat tekort op te vullen. Wij keken naar een andere sector, de apotheek- en gezondheidsindustrie. We dachten: als je hoofdpijn hebt, ga je naar de apotheker voor een aspirine of paracetamol. Dat kost je dan zo’n euro. Als je daarentegen door een beautywinkel wandelt, vind je dezelfde formules bij het ene merk voor tien en bij het andere voor meer dan honderd euro! In de farmacie en gezondheidszorg is de prijszetting veel eerlijker en transparanter. Mensen kennen de ingrediënten en hun concentratie en dàt wilden we met The Ordinary ook bereiken.
Als je hoofdpijn hebt, ga je naar de apotheker voor paracetamol. Dat kost je dan zo’n euro. Als je daarentegen door een beautywinkel wandelt, vind je dezelfde formules bij het ene merk voor tien en bij het andere voor meer dan honderd euro! – Nicole Kilner, CEO van DECIEM.
In lifestyle zijn we steeds op zoek naar nieuwe dingen en innovatie terwijl je bij hoofdpijn niet naar het nieuwste pilletje van honderd euro grijpt. We weten al jaren dat een gewone pijnstiller zijn ding doet en veilig is en blijven er dan ook trouw aan. Dat weten we van bepaalde beauty-ingrediënten ook. Niacinamide, glycolzuur, melkzuur, hyaluronzuur, retinol, vitamine C… zijn de meest bekende ingrediënten en met reden: ze werken simpelweg.”
2. Hoe houden jullie de prijs zo laag?
Nicola: “Nu niemand nog een patent heeft op ingrediënten of technologieën, kunnen heel wat bedrijven ze produceren. Zo kan de prijs gedrukt worden. Ook qua packaging houden we het simpel. The Ordinary was destijds het elfde merk dat we lanceerden in de DECIEM-paraplu en toen we het aan onze retailers toonden, geloofden ze er allesbehalve in. Ze dachten dat niemand het zou begrijpen en wilden kleur in plaats van witte doosjes die vuil worden in de rekken. Toch hebben we ons buikgevoel gevolgd en zijn we trouw gebleven aan de consument en de wetenschap. Precies dat is nog steeds onze sterkte.”
3. Het Niacinamide 10% + Zinc 1% serum is jullie absolute bestseller. Wat maakt het zo goed?
Nicola: “Het werkt gewoon voor zoveel mensen! Ik verwijs altijd naar de populariteit van een foundation; zonder het te beseffen zijn we zo hard bezig met onze teint. We dragen in de eerste plaats foundation om het gelaat gladder en egaler te maken, niét voor het extra kleurtje. Als je weet dat niacinamide één van de beste ingrediënten is om je huidtint en -textuur te egaliseren, dan snap je de populariteit. Het is een heel universeel ingrediënt en bovendien erg betaalbaar.”
4. Noem een wetenschapsweetje waarbij weinig mensen stilstaan
Nicola: “Om actieven goed te laten doordringen, werkt een serum, olie of emulsie het best. Eén van de grootste uitdagingen bij de formulering is dat peptiden water nodig hebben om stabiel en nuttig te zijn maar dat onze huid geen water absorbeert en zo op die manier dus niet kunnen binnendringen. Een olie gaat dan weer wel goed in de huid dus peptiden komen meestal in zo’n formule. Afhankelijk van het soort ingrediënt kiezen we dus een aangepast ‘delivery system’.”
5. Is het echt nodig om een serum ‘in te sluiten’ met een crème? Of is het slimme marketing?
Rita: “Aan onze crèmes proberen we steeds ingrediënten toe te voegen die huideigen zijn en zo de natuurlijke barrière ondersteunen. Dat doen we niet enkel met stofjes die vocht vasthouden maar tegelijkertijd ervoor zorgen dat het water nergens heen gaat. Ze bootsten als het ware de functies van de huid na en zullen haar op die manier ondersteunen. Dit kan je ook doen met serums maar om echt die barrière te creëren, heb je wel een moisturizer nodig. Terwijl de actieven uit onze serums verschil gaan maken op ‘huidprobleempjes’, dienen crèmes echt om de huid te hydrateren en alles binnen te houden. Zo geniet je huid optimaal van alle voordelen.”
6. Zijn er in pakweg Azië andere bestsellers dan in Noord-Amerika?
Nicola: “Het Niacinamide 10% + Zinc 1% en Hyaluronic Acid 2% + B5 serum zijn wereldwijd bestsellers. De producten met cafeïne werken nét iets beter in Azië en door TikTok zien we ook glycolzuur wereldwijd opkomen, behalve dan in India natuurlijk.”
Rita: “De verkoop van onze vitamine C producten komt voor 23% uit het Midden-Oosten. Ik dénk dat een combinatie van zon en meer melanine aan de oorzaak ligt. We zien ook dat de bezorgdheid voor een oneffen teint in die regio wat groter is.”
7. Welke beautymythe moet asap van de baan?
Rita: “Dat bepaalde cosmetica-ingrediënten onveilig zijn, klopt vaak niet. Ook dat alles wat uit de natuur komt veiliger en effectiever is, is absoluut niet waar. Integendeel, in de natuur vind je vaak de allergiftigste ingrediënten terug. Het komt erop neer dat je alles case per case moet bekijken en dat de combinatie van natuur en wetenschap meestal het beste werkt.
Dat alles wat uit de natuur komt veiliger en effectiever is, is absoluut niet waar. Integendeel. In de natuur vind je vaak de allergiftigste ingrediënten terug. – Rita Silva, Science Communications Manager bij DECIEM.
Nicola: “Ik vind vooral de huidbarrière en microbioom ’trend’ overroepen. Er zijn zoveel ingrediënten die deze al jarenlang ondersteunen, denk bijvoorbeeld aan niacinamide en hyaluronzuur. Het draait dus eigenlijk allemaal rond een ‘nieuw soort’ communicatie en marketing.”
8. Nieuwste lancering?
Rita: “Sinds 8 mei vind je op zalando.be ons nieuwste serum: The Ordinary Aloe 2 % + NAG 2 % Solution. Deze is speciaal ontworpen voor de onzuivere huid en de vijfde productlancering van The O.Lab. Het is ons eerste serum dat post-acnevlekjes vermindert, de poriën verfijnt en de huidtextuur weer verbetert. N-Acetyl Glucosamine (NAG) heeft hydraterende eigenschappen en pakt de ongelijkmatige teint aan, Palmitoyl Pentapeptide-4 ondersteunt de huidbarrière en werkt oneffenheden – veroorzaakt door puistjes – weer weg. Proberen! Echt de moeite.”
*Uit onderzoek van skincarehero.com in mei 2021 bleek The Ordinary het meest gezochte skincare brand was in maar liefst 41 landen, waaronder de VS, Canada, Australië, Frankrijk en Groot-Brittanië. Ook een recenter rapport van Spate toont aan dat The Ordinary het op één na meest gezochte merk is op TikTok.
De beste beautytips:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier