Het ‘eeuwig-jong-geheim’ van Carolyn Murphy (46), al 20 jaar het gezicht van Estée Lauder
Al twee decennia is de ravissante Carolyn Murphy (46) het gezicht van Estée Lauder. Bijzonder, want dat is meteen de langste samenwerking met het luxelabel én één van de langste in de beautyindustrie. Feeling strikte het topmodel, dat maar niet ouder lijkt te worden, voor een beautybabbel.
Carolyn Murph-wie?
Carolyn Murphy werd geboren op 11 augustus 1973 in Florida en groeide op tussen de Golfkust en haar familieboerderij in Virginia. Zo werd grootgebracht met een liefde voor de natuur, een gezonde reislust en een grote appreciatie voor kunst en literatuur.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Toen ze in 1991 voor het eerst gescout werd, was ze wat terughoudend om een modellencarrière te beginnen. Ze behaalde haar universiteitsdiploma in Virginia en deed tijdens haar studies halftijds al wel wat modellenwerk. Modejournalisten en fotografen waren enorm onder de indruk van haar instinctieve talent voor de camera. ‘Het komt erop aan de kunst in mode te vinden,’ is wat Murphy hier altijd over zei. Anno 1995 schitterde ze in een exclusieve reclamecampagne voor Prada en in 1998 werd ze door dé Anna Wintour uitgeroepen tot Millennial Supermodel.
In september 2001 tekende Carolyn haar contract bij Estée Lauder; haar tijdloze schoonheid, intelligentie en warmte vormden een perfecte match met het merk. Nog steeds is ze de perfecte verpersoonlijking van de Estée Lauder vrouw. Haar eerste campagne voor het label was eentje voor Advanced Night Repair Eye, die in januari 2002 werd gelanceerd. Intussen verscheen Murphy in meer dan 100 merkcampagnes, onder ander die voor Advanced Night Repair, Double Wear, Bronze Goddess, Re-Nutriv, Beautiful en Pure Color.
Beautybabbel met Carolyn Murphy
Hoe herinner je je het moment waarop je gescout werd?
Carolyn: “Ik werd gescout op een modellenbijeenkomst in Florida. Mijn moeder stuurde me na het middelbaar naar een ‘finishing school’ om te werken aan mijn verlegenheid. Op het einde van deze cursus van 8 weken was er een show. Ik was zo zenuwachtig!”
Waarom denk je dat Estée Lauder jou absoluut als muze wilde?
“Mijn eerste ontmoeting met Leonard Lauder was een ongelofelijk moment; ik mocht het kantoor van Estée Lauder bezoeken en alles zag er zo waanzinnig mooi uit. Het was een enorme eer voor mij om zelfs maar overwogen te worden als ‘gezicht’. Aerin Lauder en ik babbelden over onze pasgeboren baby’s en het moederschap tijdens de eerste campagneshoot. Het merk vertegenwoordigen betekent veel voor me. Estée Lauder is al van jongs af aan een groot deel van mijn leven en het voelt dan ook als familie. Van Leonard en Aerin Lauder stak ik heel wat op, ze waren mijn mentors op zo veel verschillende vlakken, zowel professioneel als persoonlijk.”
‘Mijn verzorgingsroutine evolueerde de laatste twintig jaar enorm. Ik neem nu meer tijd om te genieten van zelfzorg.’
Wat zijn jouw favoriete Estée Lauder producten?
“Ik kan niet leven zonder Advanced Night Repair, het is magie in een flesje. Verder vind ik de Bronze Goddess Bronzer top, ik gebruik ‘m heel graag op mijn oogleden en wangen.”
Heb je een geheim voor een jonge, levendige huid?
“Zonnecrème! Verder kreeg ik het beste beautyadvies op één van onze persreizen in Azië. Daar leerde ik dat, als je jouw huid voldoende wil beschermen, je laagjes moet leggen met verschillende serums en moisturizers.”
Hoe ziet jouw beautyroutine eruit?
“Mijn verzorgingsroutine evolueerde de laatste twintig jaar enorm. Ik neem nu meer tijd om te genieten van zelfzorg. Een bad nemen behoorde altijd al tot mijn avondroutine en ik gebruik nu meer producten om huidveroudering tegen te gaan. En ik layer dus serums en moisturizers en gebruik dagelijks een zonnecrème.”
Wat verwacht je van de beautyindustrie in de toekomst? Welke trends voorspel je?
“Ik denk dat vrouwen vandaag gevierd worden als nooit tevoren, om hun vrouwelijkheid en individualisme, en hoop dat deze trend zich verderzet. Aan de andere kant zorgen sociale media vaak nog voor onrealistische idealen. De mode-industrie heeft hierin haar verantwoordelijkheid opgenomen en pakt nu dingen anders aan. Dat vertaalt zich ook in beauty, waar inclusiviteit op vlak van huidskleur, vorm en leeftijd steeds vaker de norm wordt.”
Meer beauty
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier