Feeling Beautiful met Barbara Geusens van Nomige: “Ik ben nogal sceptisch tegenover vegan beautyproducten”
Magazines en websites slaan je om de oren met beauty-tips, must have-producten en goedbedoeld advies. Maar wat doen beauty-experts – en niet de eerste de beste – zélf om er goed te blijven uitzien? Deze maand verklappen gerenommeerde beauty-goeroes ons hun best bewaarde geheim.
Over Barbara Geusens
Dr. Barbara Geusens (37) richtte Nomige op, na een frustrerende zoektocht naar de juiste verzorgingsproducten. Ze zocht iets uniek voor haar persoonlijke huid, gedreven door wetenschappelijke kennis. Enter: een eigen label, geïnspireerd op het genetische aspect dat elke huid uniek maakt.
Nomige is innovatief in haar aanpak. Het is maatwerk, gebaseerd op je DNA én levensstijl. De producten zijn het resultaat van jarenlang wetenschappelijk onderzoek en tegelijkertijd stralen ze luxe en elegantie uit. Als je een testje hebt gedaan, krijg je een pakket met vier gepersonaliseerde producten: een dagserum, dagcrème, nachtcrème en nachtserum, afgestemd op jouw DNA en levensstijl.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Hoe ben je in de beautywereld terechtgekomen?
Eigenlijk onrechtstreeks via mijn opleiding. Het begon allemaal toen ik als jonge doctoraatstudent in het laboratorium van het Departement Dermatologie aan het UZ Gent mijn onderzoek startte. Mijn eerste gedachte was: “dan kan ik erna in de cosmeticawereld gaan werken”. Ik heb nooit rechtstreeks voor een cosmeticabedrijf gewerkt, maar ik heb redelijk snel besloten om zelf iets te starten in die branche.
Wat is de beste beautytip die je ooit hebt ontvangen?
Kijk naar de verpakking! Als je een crème of serum koopt met actieve stoffen moet de verpakking donker en luchtdicht zijn. Dat wil zeggen: geen doorzichtige verpakking, niets waar licht doorkan, geen open potjes of iets waar lucht aankan. Licht en lucht doen je actieve stoffen immers oxideren en dan moet je veel bewaarmiddelen toevoegen om dit tegen te gaan. Bovendien stel ik mij vragen bij de werkzaamheid van de actieve stoffen als een crème iedere dag in contact komt met licht en lucht. Kijk maar naar een appel, hoe snel die bruin wordt als die in contact komt met lucht. Kies dus voor airless tubes of airless verpakkingen: crèmes die hierin zitten kunnen met minder bewaarstoffen gemaakt worden en kunnen betere stabiliteit garanderen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Beging je ooit een grote beautyblunder?
Ja, uiteraard. Mijn wenkbrauwen epileren tot dunne lijntjes. Echt lelijk.
Wat moet een goede skincare routine volgens jou bevatten?
Meer dan één product: het is immers bijna onmogelijk dat één product alles bevat. Je eet toch ook verschillende keren per dag en op verschillende tijdstippen om telkens andere voedingstoffen op te nemen.
Ik maak graag een onderscheid tussen ochtend en avond. ’s Ochtends heeft je huid bescherming nodig tegen alle invloeden van buitenaf (UV, vervuiling...) dus smeer zeker zonnefilters en anti-oxidanten. Stop deze ingrediënten in een hydraterende basis en je bent heel de dag goed.
’s Avonds breng je na een milde (niet schuimende) reiniging en enzymatische exfoliatie (géén scrub), het best lichte texturen aan. Het is een misvatting om ’s avonds zware afdekkende en zogenoemde hydraterende crèmes aan te brengen. Dek je huid zeker niet af, maar zet hem ‘aan het werk’ zodat hij ’s nachts ongestoord (hiermee bedoel ik: geen invloeden van UV, vervuiling...) terug in balans kan komen. Gebruik hiervoor actieve stoffen die collageenaanmaak stimuleren of huidverniewing versnellen. Voorbeelden hiervan zijn peptiden en retinol, maar er zijn ook nog andere ingrediënten die hiervoor in aanmerking komen.
Welke anti-aging stappen onderneem je?
Nomige uiteraard, op basis van mijn DNA, én ik probeer voldoende te slapen.
Wat is je kijk op de vegan trend binnen de beauty-industrie?
Ik ben nogal sceptisch ten opzichte van al deze trends. Beauty is, net zoals bij voeding, een industrie die enorm gedreven wordt door hypes en trends. Nu is het vegan, maar het was ook al organic, bio, free-from, no parabens... Vaak zonder enig wetenschappelijk bewijs, maar puur gedreven door marketing. Daar heb ik het moeilijk mee.
Ook als kleine speler is het onbegonnen werk hier tegen op te boksen. Parabenen zijn een perfect voorbeeld: jarenlang werd de consument angst aangejaagd dat parabenen kankerverwekkend zijn. Terwijl de consument het onderscheid tussen de verschillende parabenen die er zijn niet kent. Nu durft of wil niemand deze nog gebruiken. Maar wetenschappelijk zijn er geen harde bewijzen om dit te staven en dat terwijl parabenen de beste bewaarstoffen zijn.
Ik heb ervoor gekozen geen parabenen te gebruiken, terwijl ik als wetenschapper er anders over denk. Maar in de perceptie van de consument is het slecht dus zou ik het risico lopen dat niemand het zou kopen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wat is de grootste beauty-trend van het najaar?
Ik geloof heel hard in personalisatie, waarbij je een individuele benadering nastreeft en dus verder gaat dan de standaard categorieën van droge/vette/gemengde en gevoelige huid. Ik ben er ook van overtuigd dat personalisatie geen overwaaiende trend is, maar eerder een evolutie en dat het binnen de skincare alsmaar meer zal uitgewerkt worden. Vandaag doe ik dat via Nomige met DNA analyses en een lifestyle test, maar ik denk alvast na hoe we dit nog meer kunnen verfijnen en nog meer op maat gaan kunnen werken.
De nieuwe Feeling met gratis gastenboek Pascale Naessens én meer geheimen van beauty-experts ligt sinds 24 oktober in de winkel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier