Daarom betaal je veel geld voor make-up
We doen het allemaal wel eens, veel geld uitgeven aan make-up. Aan een mooie lipstick van Chanel of een nagellak van Dior geven we meer uit dan iets van een huismerk. Maar hoe komt dat eigenlijk?
Uit een onderzoek blijkt dat de gemiddelde vrouw zo'n 13.000 euro aan make-up uitgeeft in haar leven. Dat kan tellen. Opmerkelijk, maar 15% hiervan gaat naar de ingrediënten van het product. De rest zit in de merknaam, marketing en mooie verpakkingen.
"Lippenstiftt bijvoorbeeld bestaat voornamelijk uit wax, olie en pigmenten. Toch betalen we er al snel 30 euro voor", vertelt Randy Schuller, chemicus die zich bezighoudt met cosmetica, aan Quartz.
Geen correlatie
"Er is dus geen correlatie tussen prijs en kwaliteit", voegt hij er nog aan toe. "De populariteit van een merk, de luxueuze verpakking en de marketing, vaak met hollywoodsterren of bekende topmoddelen, bepalen de prijs."
Een mooie verpakking is dus erg belangrijk. Er worden zelfs binnen de cosmetica-industrie prijzen uitgereikt voor producten met de mooiste verpakking. Dit jaar won Marc Jacobs de 'Pentawards', met deze verpakking.
Tenslotte speelt ook de plaats waar je hem koopt een rol. Make-up is duurder in speciaalzaken waar ze enkel make-up verkopen. In een warenhuis of keten betaal je vaak minder. Ook de staaltjes die je krijgt in een winkel, worden gewoon mee verrekend in de prijs van de producten.
Net als ons ook zo'n fan van make-up? Wij selecteerden hier negen x make-up in de mooiste herfsttinten.