Binnenkijken bij Anne Poelmans van Bio’ty Lab: “Tijdens mijn vakanties boek ik resoluut een ‘organic beauty’ bestemming”
Anne Poelmans (39) nam in januari 2018 Bio’ty Lab over van oprichtster Sophie Mommaerts. Vanuit haar achtergrond als marketeer en journalist tilde ze de organic beautywebshop naar de top. Ook corona deed daar niet slecht aan.
Interview met Anne Poelmans (39) van Bio’ty Lab
Bio’ty Lab bestaat 14 jaar waarvan jij nu het vierde jaar aan het roer staat. Wat was het eerste dat je veranderde aan biotylab.com toen je de webshop overnam?
“Niet veel, de website was eigenlijk pas vernieuwd en heb ik zo goed als onaangeroerd gelaten. De insteek bleef dezelfde: clean beauty die doet wat wordt belooft, zonder chemische ingrediënten. Kwaliteit is daarbij het allerbelangrijkste, dus labels die de kwaliteitstest niet doorstonden (ik probeer élk product dat ik verkoop zelf 3 maanden uit), vlogen buiten terwijl ik qua aanbod zeker verdubbeld ben.”
Na 14 jaar in de media besliste je je job als journalist in te ruilen voor iets nieuws. Waarom?
“Ik voelde al heel lang dat ik wilde ondernemen en als klein meisje al wat ik verzot op make-up en beauty. Toen Sophie haar webshop wilde verkopen, ben ik er 100% voor gegaan, ik snakte die periode naar mijn eigen baas zijn en vrijheid hebben op professioneel vlak. Bovendien ben ik een soort van computernerd en autodidact; hoe meer ik mezelf kan aanleren, hoe liever. Ik leer heel graag bij en doe niets liever dan filmpjes op YouTube bekijken rond ‘hoe werkt Google Ads’, ‘wat kan je met Mailchimp’ en ‘hoe moet ik zelf filmpjes monteren”.
Kan je jezelf nog herinneren wat het eerste clean beautyproduct was dat je zélf aankocht?
“Heel goed zelfs, dat was de rozenbottelolie van Trilogy die het trouwens nog steeds enorm goed doet in de webshop. Ik had lang last van acne op mijn wangen en de producten die ik hiervoor gebruikte waren erg agressief. Tot ik deze olie ging gebruiken; voor het eerst merkte ik echt een verschil en sinds toen ben ik altijd organic beauty blijven smeren.”
Waarnaar zijn jouw klanten het meest op zoek? Zag je dingen veranderen het voorbije coronajaar?
“Skincare staat met stip op nummer 1. Daarna volgt make-up en dat heeft vast te maken met dat ik zelf een grote make-up fan ben. Creatief zijn met schminkborstels werkt voor mij nét zo therapeutisch als schilderen. Het voorbije jaar zag ik de algemene verkoop trouwens enorm stijgen. Waar vroeger een winkelmandje zo’n € 80 bedroeg, is die gemiddelde prijs nu gestegen tot € 109. Mensen zijn dan ook kritischer geworden over wat ze op hun huid smeren. Omdat Covid rechtstreeks gelinkt kan worden aan de natuur, zijn we massaal beginnen nadenken over de ingrediënten in onze beautyproducten. Verder zag ik de verkoop van selfcare enorm stijgen. Maskertjes, scrubs, double cleansing maar ook producten tegen maskne vlogen de deur uit.”
Merk je dat je met énkel een webshop zonder bakstenen winkel op bepaalde grenzen stuit?
“Niet echt, ik ben heel bereikbaar via Facebook en Instagram en als mensen persoonlijk advies willen, kunnen ze steeds een afspraak maken. Een fysieke winkel zou te veel van mijn vrijheid afnemen en ik geloof echt in een toekomst van online shoppen of via afspraak. De technologie gaat hierbij vast nog een sprongetje nemen. Ik geloof sterk dat we binnenkort allemaal naar onze laptop kunnen kijken waarop die je gezicht scant en pakweg vertelt welke kleur foundation het best bij jouw huid past. Al droom ik wél van een grote, luxueuze showroom mét verzorgingscabines waarin ik mijn klanten zich kunnen laten verwennen.”
Hoe belangrijk is een badkamer voor jou?
“Enorm belangrijk. Het moet net zoals een woonkamer of keuken een echte leefruimte zijn want ik spendeer er véél tijd in, zowel ’s ochtends als ’s avonds. Ik moet er ook heel veel in kwijtkunnen en liefst op verschillende schapjes zodat het voor mij telkens voelt als ‘shoppen in een beauty-etalage’. Ik geniet net zoveel van de esthetiek van een product als van de ingrediënten die erin zitten en zou er echt niet mee kunnen leven als mijn mooie producten in één rommelige bak zitten gestrooid.”
Als je met vakantie gaat, selecteer je een hotel dan soms op haar badkamers?
“Ik moet zeggen dat ik me daardoor wel laat beïnvloeden. Als ik op reis ga, laat ik de bestemming soms zelfs afhangen al naargelang ze er gevorderd zijn in de organic beauty. Zo vind ik San Francisco bijvoorbeeld top, ze staan er zo hard voor op ons! Verder ga ik vaak op zoek naar hotels waar ze een goeie spa hebben, de bestemming zelf maakt me dan minder uit (lacht). De Oostenrijkse spa van Susanne Kaufmann is bijvoorbeeld een echte aanrader!”
Je hebt een dochter van 8 en een zoontje van 5. Smeren zij ook al iets uit je beautystash?
“Mijn dochtertje experimenteert graag met glitters en make-up en omdat ik weet dat zij een gevoelig velletje heeft, durf ik ook al eens een veeg crème op haar gezicht te smeren bij wijze van test. Gelukkig heeft ze hierop nog nooit gereageerd (lacht).”
Wat met plastische chirurgie?
“Ik ben er niet echt voor te vinden en geloof dat je hetzelfde resultaat kan bereiken met manuele massage en tools als Gua Sha. Bovendien wil ik blijven weten welke effecten de producten en ingrediënten hebben die ik dagelijks gebruik. Als ik mijn huid vol spierontspanners en fillers prop, ben ik mijn zuiver referentiekader kwijt.”
De beautyroutine van Anne
1. Volumeshampoo en conditioner
1. Volumeshampoo en conditioner
“Heb al heel wat volumeshampoos geprobeerd, maar bij geen andere is het verschil zo merkbaar (Rahua, € 36).”
2. Dubbele reiniging
2. Dubbele reiniging
“Reinigen doe ik altijd eerst met een olie (Le Baume Céleste van absolution; olie-in-gel reiniger voor de droge en gevoelige huid, € 32), dan met een gel (Cleansing Gel van Susanne Kaufmann voor de normale/vette/gemengde huid, € 38).”
3. Toner
3. Toner
“Na het reinigen bereid ik mijn huid voor op de verzorging met een toner (Infinity Mist van Mádara; huidverbetering met probiotica, € 44).”
4. Essence
4. Essence
“De eerste stap van m’n verzorgingsroutine revitaliseert, hydrateert en egaliseert mijn huid (L’Essence Botanique toner van absolution; voor éclat en een egale huid, € 39).”
5. Serum
6. Vitamine C capsules
6. Vitamine C capsules
“Deze Super-C Smart-Nutrient Beauty Capsules met vitamine C & E (Oskia, € 74) geven extra glow en beschermen tegen pollutie.”
7. Dagcrème tegen rimpels
7. Dagcrème tegen rimpels
“Alles insluiten doe ik met deze LINE A – anti-rimpel dagcrème (Susanne Kaufmann, € 203).”
8. Glow foundation
9. Volumemascara
9. Volumemascara
“De volumemascara van Absolution (€ 29) of Limitless Lash Mascara van ILIA (€ 30) zijn mijn twee lievelingen. Tip: gebruik een uitgedroogd mascaraborsteltje als wenkbrauwoplapper.”
10. Highlighter
10. Highlighter
“De highlighter van RMS Beauty (€ 42) zet ik ook in als oogschaduw en hun lippenstift als blush; handig in de auto.”
11. Poeder met zonnefactor
11. Poeder met zonnefactor
“De zon is één van de bepalende factoren die een gelaat voorziet van extra rimpeltjes. Daarom gaat over m’n make-up deze Radiant Translucent Powder met SPF 20 (ILIA, € 37).”
12. Haar-hack
12. Haar-hack
“Deze Egyptian Magic (€ 8) is een wonderproduct tegen haaruitval en pluis, ontdekte ik na de zwangerschap!”
Bio’ty Lab in’t kort
Bio’ty Lab bestaat al 14 jaar en werd opgericht door Sophie Mommaerts als één van de eerste organic beautywebshops in België. Je shopt er clean en bio cosmetica van merken als Rahua, RMS Beauty, Grown Alchemist, Trilogy en Ere Perez. Toen Sophie voor de vierde keer zwanger was, zocht ze iemand die de organic beautyshop van haar kon overnemen en Anne bleek de perfecte kandidate. Ze runt nu de webshop samen met enkele flexi-jobbers en jobstudenten. Naast de webshop vind je Bio’ty Lab ook op de Kortrijksesteenweg 154 in Sint-Martens-Latem waar Anne volop werkt aan een mooie showroom waar klanten ook terechtkunnen voor gepersonaliseerd huidadvies.
Meer beautytips
- Getest: dé instant ‘opvuller’ van rimpels en grote poriën
- Dit is waarom je foundation of dagcrème soms kan ‘schiften’ op je huid
- Vraag aan de dermatoloog: “Hoe voorkom je ’s ochtends wallen onder je ogen?”
Beelden: Liesbet Peremans.