Alex Steinherr x Primark: expert huidverzorging voor een groot publiek

Als dochter van een Oostenrijkse professor die opgroeide in België had Alessandra Steinherr niet meteen het netwerk om een beautyredactrice te worden. Maar wel de overtuiging. Dankzij haar nieuwsgierigheid ontpopte ze zich van beautyjournalist tot een van de grootste beauty influencers. Haar laatste wapenfeit: een huidverzorgingslijn voor Primark.

Waar een wil is is een weg

“Mijn vader vond het zonde van mijn opleiding (wiskunde + economie) toen ik hem vertelde dat ik beauty editor wilde worden. Hij vond dat een hobby, geen echte job. Maar hij liet me wel doen, zij het zonder financiële hulp. Dus deed ik vertalingen voor een advocatenkantoor in Brussel tot ik voldoende had gespaard om een stage bij Marie-Claire in Londen te gaan doen. Maar toen ik daar aan kwam bleek er geen plaats te zijn op de beauty afdeling te zijn, enkel aan de receptie. Dat was even slikken, want ik had alles opgegeven om hier te kunnen werken. Maar op zijn minst had ik dan een voet binnen, dus besloot ik om er voor te gaan. Elke dag zei ik tegen mezelf: “op een dag zal ik de beauty editor van het grootste beautymagazine in de UK zijn!” Het was een soort mantra. Ik geloofde daar in, werkte keihard en het is gelukt. Toen ik bij Glamour werkte was dat het grootste beautymagazine in de UK.”

Jezelf heruitvinden: van oldskool beautyjournalist tot influencer

“Ik werkte bij Glamour Magazine toen de Youtubers opkwamen. Als journalisten keken we daar op neer. We vonden hen niet professioneel, ze wisten niet waarover ze het hadden. Maar ik ben altijd nieuwsgierig geweest en denk nooit dat ik het allemaal weet. Toen ik naar Youtubers keek zag ik dat ze een band opbouwden met hun publiek. Veel meer dan beautyjournalisten met hun lezers. Dus werd ik actief op Instagram, waar je een gesprek kan hebben met mensen, advies geven. Ik volgde mijn buikgevoel en begon te experimenteren. Vooral de Sunday Facial, een wekelijkse rubriek op Instagram waarin ik producten test, was een succes. Ik kreeg zoveel vragen die ik ook altijd beantwoordde, wat mensen het gevoel had dat ze hun persoonlijke beauty editor hadden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Expertproducten voor een groot publiek

“Tijdens mijn Sunday facials kreeg ik soms opmerkingen van volgers dat ze geen 50 euro konden betalen voor een verzorgingscrème. Dat vond ik een probleem, want ik ben geen beautysnob. Maar ik zal nooit iets aanbevelen waarvan ik niet overtuigd ben. Een goedkoper alternatief voor een crème van 50 euro dat niet goed is, is geld weggegooid, dat is geen besparing. Maar er zijn maar een handvol merken die ik kan aanbevelen. Er is zeker ruimte voor betaalbare huidverzorging van goede kwaliteit. Toen ik de mensen van Primark daarover aansprak vonden ze dat meteen een goed idee. Maar ze wilden mijn naam op de verpakking. Voor een skincarejunk als ik was dat het summum! Maar enkel op mijn voorwaarden, want ik verbind mijn naam enkel aan producten waar ik volledig kan achterstaan. Ik wilde bij alles betrokken zijn; formules, design, namen, … Elke formule is van nul ontwikkeld, ik weet tot op de laatste druppel wat er in zit. Het hele gamma is cruelty free: het heeft het Leaping Bunny logo. Het is parfumvrij, om zo weinig mogelijk irritaties op te wekken. Je zie dat vaak in professionele en apotheekmerken, maar niet bij budgetmerken. En dus ook geen essentiële oliën omdat het kan irriteren, geen sulfaten en parabenen. Geen potten, want die kunnen bacteriële besmettingen veroorzaken. Ook op het design en de communicatie heb ik mijn stempel gedrukt.”

Lees ook: dit zijn de beste foundations van uit de supermarkt.

Het gamma: Primark x Alessandra Steinherr

“Ik mocht 20 producten ontwikkelen, dus had het geen zin om uitgebreide verzorgingsroutines te gaan ontwikkelen. Ik moest zeer gefocused werken en ging uit van de idee om oplossingen voor problemen te bieden. Dat zijn 5 reeksen geworden: Pollution Solution (antipollutie), Sleep Spa (slaaptekort), Maximum Moisture (droge huid), Plump & Glow (rijpere huid), Poor Balance (onzuiverheden).”

“De feedback van mijn volgers inspireerde me voor bepaalde producten, zoals het Maximum Moisture sheetmask. Veel mensen houden niet van sheetmasks omdat ze druppen of niet goed blijven zitten. Dus hebben we er eentje gemaakt met een vezel die opzwelt wanneer hij in aanraking komt met de huid. Het voelt als een jelly, het zuigt zich vast aan je huid zonder te kleven en zonder er af te vallen. Of de transparante patches met salicylzuur om puistjes te verzorgen, waar je make-up over kan dragen. En het Sleep Spa eye mask kan je ook op de oogleden gebruiken. Dat heb ik voor mezelf ontworpen, want mijn ogen zwellen gemakkelijk op. Maar de rest van het gamma is ontwikkeld voor 15 tot 80-jarigen.”

Het gamma moest heel duidelijk zijn, want de producten worden niet verkocht in winkels waar een assistente klaar staat voor een persoonlijke huidanalyse. Ze moeten zo duidelijk zijn dat het zichzelf uitwijst. Klanten beslissen immers vaak in een paar seconden welke producten ze zullen kopen. Tegelijkertijd kan je alle producten uit de 5 lijnen zonder problemen mixen en matchen. Er zit heel wat technologie en innovatie in die kenners zullen appreciëren, maar ook mensen die nauwelijks bezig zijn met huidverzorging zullen er een goede moisturiser vinden.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het geheim van een mooie huid

“Ik ben erg gedisciplineerd wat mijn huidverzorging betreft. Moest ik dat ook voor sporten kunnen opbrengen, dan zou ik het figuur van een model hebben! Naast goede genen zit het geheim van een mooie huid hem in de kleine dingen die je elke dag doet. Ik gebruik geen honderden producten, maar ben consequent met de basics. Dat geldt voor alles waar je beter in wilt worden: tennis spelen, een nieuwe taal leren, … het lukt alleen met elke dag oefenen.”

De collectie is vanaf 8 oktober verkrijgbaar bij Primark.

Meer beautyadvies

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content