Elektrisch rijden in de lift: wat zijn de voordelen en welk prijskaartje kunnen we verwachten?
(Plug-in) hybride en elektrisch rijden zit in de lift. Maar wat zijn de voordelen? En hoe zit dat met het prijskaartje? Wij vroegen het aan een expertenpanel.
Het expertenpanel: Marinko Naessens (Project Manager Electrification), Ilja Van Mol (Technical Competence Coördinator), Bart Pyl (Commercial Offer & Product Manager) & Aerts René Jr. (Public Relations Volvo Cars Belux ), allen actief bij Volvo Cars Belux.
Elektrisch rijden:
Elektrisch rijden zit in de lift. Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2021 in totaal 40.851 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Het gaat om 0,69% van alle personenwagens. Het aantal hybride wagens lag hoger. (Een hybride auto combineert twee motoren onder de motorkap. Enerzijds heb je een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld met benzine. Anderzijds is er een elektrische motor met een bijbehorende accu. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen via de verbrandingsmotor. Bij een plug-in hybride kun je zelf de accu bijladen.) Op 1 augustus 2021 reden er in België 258.916 van zulke wagens rond, goed voor 4,37% van het totaal aantal personenwagens. (De cijfers zijn afkomstig van Statbel.)
“Voor Volvo zien we de laatste maanden een sterke stijging in de vraag naar elektrische voertuigen”, weet het expertenpanel te vertellen. Maar waarom kiezen steeds meer mensen voor elektrisch of hybride? Er is misschien een stevig prijskaartje, maar er zijn vooral veel voordelen.
Voordelen van elektrisch rijden volgens het panel:
- Het grootste pluspunt is het ecologisch voordeel. Kies je voor dit type wagen, dan verklein je jouw CO2-uitstoot aanzienlijk.
- Koop je een nieuwe wagen? Door te kiezen voor een elektrisch exemplaar raak je moeiteloos door iedere lage emissiezone.
- Dankzij de veel stillere wagen geniet je van meer rijcomfort, bovendien creëer je geen geluidsoverlast in de stad.
- Omdat er nog steeds meer niet-elektrische wagens zijn, vind je vaak gemakkelijker parking in drukke steden. Het aantal openbare laadpalen wordt stelselmatig uitgebreid.
- De levensverwachting van een elektrische wagen is veel hoger dan die van een klassieke wagen.
- Er wordt steeds gezocht naar innovatieve manieren om de werking van batterijen te verbeteren. De huidige batterijen zijn zeer goed en ontworpen om lange afstanden af te leggen. Ondertussen wordt er verder onderzocht hoe de batterijen nog beter kunnen in de toekomst.
- Momenteel zijn er voldoende openbare laadpalen. De overheid heeft zeker een uitdaging om voldoende laadpalen te voorzien. Anderzijds werken ook bedrijven, Volvo bijvoorbeeld, aan een netwerk van laadpalen, zodat opladen op veel plaatsen mogelijk is, en de wachttijden steeds beperkt blijven.
- Je wagen is duurzamer en gaat vermoedelijk langer mee. Leasingmaatschappijen staan voor bedrijfsvoertuigen gewoonlijk een maximale termijn toe van 60 maanden of 5 jaar. Nu wordt er voor het eerst onderzocht of die periode niet langer kan zijn voor elektrische voertuigen.
Het prijskaartje
Voor een hybride of elektrische wagen betaal je meer dan voor een klassieke wagen. Dat wordt gecompenseerd door de prijzen van het verbruik en andere voordelen.
Voordelig voor bedrijven
- Zo is er voor zelfstandigen en bedrijven een belangrijk prijsvoordeel. Heb je een bedrijf en voorzie je wagens voor je medewerkers of ben je zelfstandige, dan is er een belastingaftrek van 100% tot zelfs 120% mogelijk. (zowel voor de aankoop van de wagen als voor de elektriciteit en eventueel diesel of benzine).
- Daarnaast ligt het Voordeel-Alle-Aard (VAA) voor werknemers die hun wagen ook privé gebruiken, een stuk lager.
- Voor ondernemingen is de plaatsing van de laadpaal voor 200% aftrekbaar indien de aankoop en installatie gebeurde tussen 1 september 2021 en 31 december 2022, en de laadpaal publiekelijk toegankelijk en bruikbaar is voor derden.
Is elektrisch rijden ook voor particulieren weggelegd?
Ook voor particulieren zijn er enkele belangrijke prijsvoordelen.
- De elektriciteitsprijzen liggen lager dan de prijzen van benzine of diesel. Zelfs als je op openbare punten laadt – je elektriciteit thuis laden is nog steeds goedkoper – betaal je minder voor de elektriciteit dan dat je voor benzine of diesel zou betalen.
- In een elektrische wagen zitten veel minder bewegende onderdelen. Dit maakt dat de onderhoudskosten gedrukt worden. Zo is een onderhoud pas nodig bij 30.000 kilometer of 24 maanden. (Bij een klassiek voertuig is dat 12 maanden.) Daarnaast is er ook een effect op de onderdelen: zo gaan pakweg remblokken en -schijven langer mee dan die van een gewone wagen.
- Wil je de wagen na een aantal jaar verkopen, dan ben je beter af met een elektrisch voertuig. De verkoopwaarde van tweedehands elektrische voertuigen ligt een stuk hoger.
- In het Vlaams Gewest word je volledig vrijgesteld van verkeersbelasting (BIV) bij de aankoop van een 100% elektrische auto. (Dit voordeel is degressief.)
- Elektriciteit is minder duur dan brandstof aan de pomp, bovendien is er ook voor particulieren een fiscaal voordeel verbonden aan het plaatsen van een laadpaal.
- Je rijdt vermoedelijk langer met je elektrische wagen dan met een wagen met thermische motor. Volvo biedt bijvoorbeeld acht jaar waarborg op de batterij, dat zou niet zijn als er geen 100% vertrouwen was. Bovendien betaal je de eerste drie jaar geen onderhoudskosten. Let wel: dit voordeel is specifiek voor Volvo.
Het plaatsen van een laadpaal
Belastingvoordeel voor particulieren
- Particulieren die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 een laadpunt zoals een laadpaal bij hun thuis plaatsen, kunnen rekenen op een belastingaftrek van maar liefst 45%. In 2023 daalt het tarief van de belastingvermindering naar 30%. In 2024 zal het tarief 15% bedragen tot 31 augustus 2024. In de periode daarna wordt (nog) geen belastingvermindering voorzien. Het maximum bedrag waarop de vermindering wordt verleend, is €1.500 per laadpaal en per belastingplichtige.
- Is je woning minstens 10 jaar oud? Dan kan je voor de plaatsing van een laadpaal thuis genieten van het verlaagde btw-tarief van 6% (i.p.v. 21%) op zowel de arbeids- als materiaalkosten.
Is een verzekering voor een elektrische wagen duurder?
“En dan moet zo’n elektrisch voertuig natuurlijk nog verzekerd worden. De prijs van een verzekeringspremie is in de meeste gevallen afhankelijk van de waarde van het voertuig. Koop je een duurdere elektrische wagen, dan betaal je bijgevolg iets meer verzekeringspremie. Maar in verhouding betaal je geen hogere premie voor een elektrisch voertuig.”
Mogen we prijsdalingen verwachten?
“De huidige prijzen zullen niet opeens sterk dalen. Wel wordt er hard gewerkt aan kleinere batterijen en verschillende types voertuigen: kleinere auto’s bijvoorbeeld die minder zwaar zijn en bijgevolg een minder zware batterij nodig hebben. Op die manier kunnen er ook tegen lagere prijzen kwalitatieve elektrische wagens worden aangeboden. Bovendien hoeft voor mensen die korte afstanden doen, de batterijduur niet zo hoog te zijn als voor anderen. Ook dat kan de prijs drukken.”
“Hoe dan ook verwachten we dat elektrisch rijden in de lift zit, en dat de populariteit enkel nog zal toenemen. En dat kan alleen maar voordelen opleveren voor de prijs.”
Meer tips om lief te zijn voor het milieu:
- 10 x eenvoudige tips om het duurzamer te doen in de keuken
- 10 x heel eenvoudige ecologische tips om thuis toe te passen
- Easy vegan: 8 x tips om wat vaker plantaardig te eten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier