Kiezen voor elektrisch/hybride rijden: hoe veilig is een elektrische wagen?
(Plug-in) hybride en elektrisch rijden zit in de lift. Vooral omwille van ecologische redenen. Maar is zo’n auto even veilig als een voertuig met thermische motor? Vraag van vandaag aan ons panel van experten: hoe veilig is een elektrische wagen?
Het expertenpanel: Marinko Naessens (Project Manager Electrification), Ilja Van Mol (Technical Competence Coördinator), Bart Pyl (Commercial Offer & Product Manager) & Aerts René Jr. (Public Relations Volvo Cars Belux ), allen actief bij Volvo Cars Belux.
1. Hoe veilig is een elektrische wagen?
“Een elektrische wagen is even veilig als andere wagens. Er wordt enorm hard ingezet op beveiliging: er worden net als bij andere voertuigen crashtests gedaan, en de temperatuur wordt tijdens het laden steeds gecontroleerd. De systemen daarvoor zijn heel goed: als tijdens het laden de temperatuur te hard stijgt, dan wordt het laden meteen stopgezet.“
2. Vliegt een elektrische auto sneller in brand?
Het is een gerucht dat elektrische auto’s sneller in brand schieten dan andere auto’s? Klopt dat dan niet?
“Dat klopt niet. Wanneer een elektrische wagen in brand vliegt, komt dat sneller in de pers terecht. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het doven van het vuur veel imposanter is. In tegenstelling tot gewone wagens, moet een elektrische wagen die in brand is gevlogen, ondergedompeld worden in een grote container met vloeistof. Dat ziet er spectaculairder uit dan blussen natuurlijk.”
“Meer zelfs: uit een recente Amerikaanse studie, uitgevoerd door de autoverzekeringsmaatschappij AZ, blijkt dat er een pak minder elektrische wagens in brand vliegen, in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren. Per 100.000 verkopen van elektrische wagens, zijn er 25,1 autobranden. Voor auto’s met verbrandingsmotoren ligt dat aantal op maar liefst 1.530. Een groot verschil dus.“
3. Hoe verklaar je dan duurdere verzekeringen voor elektrische voertuigen?
“Dat heeft simpelweg te maken met de aankoopprijs van het voertuig. Het te verzekeren bedrag is de doorslaggevende factor bij de bepaling van een verzekeringspremie. Het type van motor heeft er geen invloed op. Hoe duurder een wagen, hoe meer verzekeringspremie je moet betalen. Het is daarom belangrijk om appelen niet met peren te vergelijken. Zo betaal je voor een verzekering van een Volvo XC40 met de kleinste verbrandingsmotor voor een volledige omnium zo’n 1.350 euro per jaar. Voor diezelfde wagen in volledig elektrische uitvoering betaal je ongeveer 1.650 euro voor een omnium per jaar. Dat is een verschil van 300 euro, maar de kostprijs van je auto ligt ook zo’n 15.000 euro hoger vanwege de uitgebreidere uitrusting en de krachtigere motor.”
“Vergeet trouwens niet dat er minder onderhoudskosten verbonden zijn aan een elektrische wagen. Dat verschil is daardoor al meer dan verdwenen.”
4. Hoe zit het met werknemers die moeten werken aan die batterijen? Is dat niet gevaarlijk?
“Het was bij aanvang zeker uitzoeken hoe dit op een veilige manier kon uitgevoerd worden in zowel de fabriek als de werkplaatsen van Volvo. Er zijn echter duidelijke procedures en veiligheidscontroles voor het werken aan hoogvoltsystemen die zorgen dat er altijd veilig kan gewerkt worden. Bovendien zijn de medewerkers opgeleid en gecertificeerd vooraleer ze er mee in contact komen. De opleidingen gaan zowel over de technische kennis als over inzicht in de risico’s.”
5. Is veiligheid voor klanten nog een reden om het niet te doen?
“Gelukkig niet. Elektrisch rijden heeft echt veel voordelen. De kwaliteitseisen zijn streng, er worden crashtests uitgevoerd en brandweermannen worden specifiek opgeleid om het vuur te doven als elektrische wagens in brand vliegen. Verandering is voor veel mensen eng, maar een keer je de voordelen ziet, zul je niet meer willen veranderen.”
Meer milieuvriendelijke tips:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier